وب سایت رسمی گروه بین المللی 10Points

آموزش علم پتروشیمی

من صمد كارگر با تجربه ٢٥ ساله در شيمی و پتروشيمی به شما ياد ميدهم چگونه با استفاده از اين صنعت پول ساز، ثروتمند و روياهاتون رو بسازين.​

سرمایه‌گذاری بیل گیتس روی استارت آپ تبدیل لیتیوم به باتری

سرمایه‌گذاری بیل گیتس روی استارت آپ تبدیل لیتیوم به باتری

استارت آپ با پیامدهای مهم در بازار خودروهای الکتریکی

صندوق سرمایه‌گذاری بیل گیتس اخیراً ۱۰ میلیون دلار در یک استارت آپ هفت نفره بدون درآمد و بدون مشتری، مانگرو لیتیوم سرمایه‌گذاری کرده است.

این یک سرمایه گذاری مهم است،. اما می تواند پیامدهای مهمی برای بازار خودروهای الکتریکی در حال رشد داشته باشد. زیرا هدف بنیانگذاران آن بهبود بخش بسیار خاصی از زنجیره تامین لیتیوم است: تبدیل لیتیوم خام به مواد اولیه برای باتری‌ها.

لیتیوم در باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌شود. زیرا سبک‌ترین فلز است و دارای بالاترین نسبت شارژ به وزن است. که هنگام ساخت باتری برای حمل و نقل اهمیت دارد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، طی دهه گذشته، تعداد خودروهای الکتریکی به سرعت افزایش یافته است. و از 10 میلیون خودروی برقی در جاده‌ها در سراسر جهان فراتر رفته است. همانطور که تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی همچنان در حال رشد است، تقاضا برای لیتیوم نیز افزایش خواهد یافت.

محدودیت تبدیل لیتیوم برای باتری

به گفته اندرو میلر، مدیر عامل Benchmark Mineral Intelligence، یک شرکت اطلاعاتی بازار باتری لیتیوم یونی، رشد تعداد و اندازه باتری‌های خودروهای الکتریکی تا سال 2030 مسئول بیش از 90 درصد تقاضا برای لیتیوم خواهد بود. در اثر تقاضای روزافزون خودروهای الکتریکی انتظار می رود تقاضا از حدود 354000 تن کربنات لیتیوم در سال 2020 به 2.57 میلیون تن تا سال 2030 افزایش یابد.

میلر گفت که برآوردن این تقاضا ممکن است سخت باشد. زیرا نه به این دلیل که مقدار لیتیوم محدود است. بلکه به این دلیل که منابع محدودی برای تبدیل آن به شکل قابل استفاده در صنعت باتری وجود دارد.

هدف استارت آپ مانگرو کمک به رفع این تنگنا است

سلین بوشل، تحلیلگر تحقیقاتی اصلی در زمینه مواد شیمیایی،. مواد معدنی و معدن در شرکت تحقیقات بازار IHS Markit،. توضیح می‌دهد: «فناوری رقابتی برای تولید ترکیبات لیتیوم مورد استفاده در باتری تقاضای بالایی دارد. برای پاسخگویی به تقاضای فوق العاده خودروهای الکتریکی باید ظرفیت های تولید جدیدی ایجاد شود.

قلب فرآیند

پنج بخش از بازار لیتیوم وجود دارد: استخراج و پردازش شیمیایی؛ ساخت قطعات باتری؛ مونتاژ باتری؛ و تولید نهایی، که در آن باتری‌ها در تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، وسایل نقلیه الکتریکی و موارد مشابه قرار می‌گیرند.

فناوری مانگرو بر مرحله دوم یعنی پردازش شیمیایی متمرکز است.

سعد دارا، مدیرعامل مانگرو به CNBC گفت: «ما قلب فرآیند هستیم. “ما لیتیوم خام را می‌گیریم. و آن را به یک محصول برای استفاده در باتری تصفیه می‌کنیم.”

در واقع هسته استارت آپ مانگرو اولین بار در سال 2013 به عنوان پروژه فارغ التحصیلی دارا در دانشگاه بریتیش کلمبیا آغاز شد. جایی که او دکترای خود را در مهندسی شیمی و بیولوژیکی گرفت.

در سال 2017، دارا و همکارانش از دولت فدرال کانادا پول دریافت کردند تا آب شیرین کن و تولید مواد شیمیایی را دنبال کنند. و آن فناوری را به شرکتی تبدیل کردند که ابتدا Mangrove Water Technologies نام داشت. (این شرکت هنوز در حال پیگیری پروژه نمک زدایی در غرب کانادا است.)

بهبود فناوری استخراج لیتیوم با بازده بالا

در سال 2018، یک تولیدکننده لیتیوم از آمریکای جنوبی به این موضوع علاقه داشت که آیا تیم مانگرو می‌تواند کلرید لیتیوم، شکل خاصی از لیتیوم را که در معدن از زمین خارج می‌شود، به هیدروکسید لیتیوم پردازش کند. این تحقیق باعث شد تا شروع به کار فرآیندی الکتروشیمیایی را دنبال کند. که لیتیوم را به گونه ای تصفیه می‌کند که شرکت ادعا می کند نسبت به فرآیندهای معمولی از نظر انرژی کارآمدتر است.

ایان هیتون، پژوهشگر مواد شیمیایی در شرکت تحقیقاتی و مشاوره Cleantech Group می‌گوید: «مشکل استخراج و پردازش لیتیوم به طور کلی این است که کاملاً ناکارآمد است. فرآیند استخراج لیتیوم کنونی، احتمالاً فقط 50 درصد لیتیوم را از آب نمک واقعی یا از سنگ سخت دریافت می‌کنید.

دارا می‌گوید، با بهره‌گیری از فناوری مانگرو بازده پروسه استخراج لیتیوم 90 درصد بهبود می‌یابد.

دارا همچنین توضیح می‌دهد که مواد اولیه‌ای که در فرآیند صنعتی استفاده می‌شود،. در فرآوری شیمیایی از محصول جدا می‌ماند که منجر به کیفیت بالاتر محصول می شود.

ما به گونه ای عمل می کنیم که لیتیوم هیدروکسید یا کربنات تولید شده با مواد شیمیایی دیگر برهمکنش نداشته باشد. با چیزهای دیگر در تماس نیست. و بنابراین در حال تولید محصول با کیفیت بالا برای باتری‌ها بدست خواهد آمد.

دلیل سرمایه‌گذاری صندوق بیل گیتس روی این استارت آپ کوچک

کارمایکل رابرتز، یکی از رهبران کمیته سرمایه گذاری در شرکت سرمایه‌گذاریبیل گیتس، به CNBC گفت: «سرمایه‌گذاری ما در مانگرو از تجزیه و تحلیل ما در رشد خودروهای الکتریکی،. افزایش شدید تقاضا برای لیتیوم و در نتیجه محدودیت‌های عرضه و هزینه بالقوه ناشی می‌شود.»

زمانی که مانگرو بتواند با موفقیت راه حل خود را به کار گیرد، کاهش 40 درصدی در هزینه هیدروکسید لیتیوم باتری را نشانه خواهد گرفت. و [نرخ بازگشت داخلی] را برای پروژه‌های تولید آب نمک و پالایش بهبود می‌بخشد. و آنها را قادر می‌سازد سریعتر و با قیمت پایین‌تر کار کنند.

وعده لیتیوم ژنگ چن، استاد دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو را تحت تأثیر قرار داد که روی فرآیندهای بازیافت باتری‌های لیتیوم یون کار می‌کند.

چن گفت: «قابلیت تولید مستقیم کربنات لیتیوم و هیدروکسید لیتیوم با خلوص بالا قابل توجه است. اما او می‌گوید افزایش مقیاس می‌تواند یک چالش باشد.«

سرمایه‌گذاری های هم زمان صندوق بیل گیتس روی استارت آپ های باتری

«به نظر می‌رسد که آنها مقیاس معقولی از خود نشان داده‌اند، اما آیا می‌توانند برای تولید نمک لیتیوم با خلوص بالا در مقیاس 10000 تنی کار کنند؟ چن گفت، اگر بتوانند، بازی را تغییر خواهند داد.

مانگرو تنها سرمایه‌گذاری صندوق بیل گیتس در این حوزه نیست. در اکتبر، این شرکت سرمایه‌گذاری در Lilac Solutions، یک شرکت فناوری استخراج لیتیوم را اعلام کرد. شرکتی که تولید لیتیوم از منابع آب نمک را افزایش می‌دهد.

مانگرو هفت کارمند و یک کارخانه آزمایشی دارد. که در ونکوور در حال فعالیت است. و از پول صندوق بیل گیتس برای ساخت یک کارخانه تجاری و صنعتی استفاده خواهد کرد. دارا می‌گوید که این شرکت قصد دارد تا پایان سال 2022 محصول خود را به بازار ارایه دهد.

مشکلاتی که همچنان وجود خواهند داشت

پیشنهاد ارزش مانگرو یادآور تلخی است که حتی یک هدف ستودنی، مانند حذف وسایل نقلیه گازسوز، می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد.

این به این دلیل است که استخراج لیتیوم از انرژی و آب زیادی استفاده می‌کند. و می‌تواند زمین را ویران کند.

هایتون به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «احتمالاً اگر به حمل و نقل از [خودروهای الکتریکی] در مقابل خودروهای بنزینی فکر کنید، تأثیر کمتری حاصل می‌شود. حتی اگر تأثیر منفی بر استخراج لیتیوم داشته باشد». بنابراین این مساله مطرح می‌شود که سعی کنید میزان استخراجی که انجام می‌دهید را به حداقل برسانید. و من فکر می‌کنم این مهم است».

راه حل بالقوه دیگر افزایش بازیافت لیتیوم است. هایتون ادامه داد:

“اما حتی اگر تمام باتری‌های مصرف شده بازیافت شوند. ما هنوز به اندازه کافی از مواد برای استفاده در وسایل نقلیه خود نداریم. بنابراین باید استخراج وجود داشته باشد.”

هایتون گفت که داشتن کمترین تأثیر استخراج لیتیوم به معنای به حداکثر رساندن راندمان تولید لیتیوم است. هایتون افزود: «رساندن بازدهی لیتیوم را از 50 درصد به 90 درصد، بسیار تاثیر‌گذار است.

برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.

منبع: CNBC

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.