شکست مهندسی؟ انسداد کانال سوئز
یک کشتی عظیم کانال سوئز یکی از حیاتی ترین آبراههای حمل و نقل جهانی را مسدود کرده است.
بر اساس بیانیه روز چهارشنبه شرکت برنارد شولت ناو (BSM) ، یک کشتی کانتینر دار بزرگ در کانال سوئز مصر گیر کرده و مانع از تردد دریایی از طریق یکی از شلوغ ترین و مهمترین آبراههای جهان شده است.
قایق های نجات (هشت فروند از آنها!) در حال کار برای شناور و آزادسازی شناور هستند – که Ever Given نامیده میشود با طول بیش از 1300 فوت (تقریبا 396 متر). کشتی پس از وزش بادهای 40 گرهای و طوفان شن و ماسه که باعث کاهش دید و ظرفیت کشتی برای پیمایش شد، گیر کرد.
کانال سوئز
کانال سوئز یک میانبر مهم برای تجارت جهانی در مصر است – حمل و نقل مستقیم دریایی را بین دریای مدیترانه اروپا و آسیا از طریق دریای سرخ امکانپذیر میکند.
در حالی که از حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح آبراه در موارد مختلف باز شده بود، تنها در سال 1869 میلادی بود که کانال سوئز به طور رسمی تحت کنترل فرانسه افتتاح شد و 43٪ مسافت سفر را کاهش داد در حالی که مدتهاست مصر استقلال خود را از قدرتهای استعماری بدست آورده است، این کانال هنوز یک ارتباط حیاتی بین دو طرف جهان است.
وضعیت کنونی
این کشتی 224000 تنی که زیر پرچم پاناما حرکت میکرد، در حال عبور از آبراه 119 مایلی (192 کیلومتری) مسیر بندر روتردام هلند بود که با شدت وزش باد و طوفان شن از مسیر خارج شد. این کشتی در حال حاضر در این مقطع جهانی در مرز 94 مایل (151 کیلومتر) کانال قرار دارد. چندین کاروان دیگر به جنوب اکنون گیر کردهاند.
همه خدمه Ever Given سالم هستند و هیچ گزارشی از صدمات، انتشار آلودگی و حتی خسارت وارد شده به بار وجود ندارد. بر اساس اعلامیه مطبوعاتی، تحقیقات در مورد این حادثه امکان نقص مکانیکی یا موتور را به عنوان دلیل زمین گیر شدن کشتی عظیم رد کرده است.
طبق بیانیه مطبوعاتی BSM، تلاشهای فوری اداره کانال سوئز این است که شناور کشتی عظیم را مجدداً شناور و پس از آن کشتی مورد بازرسی قرار میگیرد.
مسئولان تانکرهای ردیاب – که از دادههای ماهوارهای و دریایی برای نظارت بر کشتیهای عبوری استفاده میکنند – اظهار کردند: این حادثه باعث عقب ماندن دیگر کشتیهای مجاور از برنامه میشود. بر اساس گزارش سی.ان.ان: “تانکرهای حامل نفت عربستان، روسیه، عمان و ایالاتمتحده در هر دوطرف منتظر هستند.”
به گزارش رویترز به نقل از مأموران بندر، این کشتی در مسیر دریای سرخ در شمال بود که تقریباً در ساعت 1:40 بامداد برخورد کرد و دچار خاموشی شدیدی شد. تقریباً 15 کشتی دیگر که به سمت شمال رفته بودند و در عقب Ever Given قرار داشتند، هنگام باز شدن کانال در لنگرگاهها نگهداری میشدند. کاروان دیگری نیز در قسمت جنوب کانال پشت این کشتی گیر کرده است.
باز شدن مجدد کانال سوئز
طبق گفته سازمان کانال سوئز ، تقریباً 19000 کشتی – که به طور متوسط 51.5 کشتی روزانه و تناژ خالص 1.3 تن باربری دارند – در سال 2020 از طریق کانال عبور کردهاند. این کانال مصنوعی تقریباً 12٪ از حجم تجارت جهانی را از طریق آبراههای مهم تأمین میکند. همچنین کانال سوئز یکی از منابع اصلی تامین ارز برای مصر محسوب میشود.
یک کارگزار کشتی از سنگاپور به CNN گفت: “این میتواند تأثیر زیادی بر حمل و نقل داشته باشد.” “اگر طولانیتر شود، میتواند به تأخیر در حمل و نقل منجر شود.” جریان نفت و گاز در سراسر جهان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، اما میزان توقف حمل و نقل به مدت زمانی که طول خواهد کشید تا این کشتی عظیم پاکسازی شود بستگی دارد.
آشوک شارما مدیر عامل، کارگزار کشتی BRS Baxi ، مستقر در سنگاپور، در گزارش CNN گفت: “اگر مثلاً این انسداد هفتهها ادامه یابد، قطعاً حمل و نقل را به طور وسیع مختل خواهد کرد. “اما من فکر میکنم باید منابع کافی در دسترس باشد تا بجای هفتهها در روزهای آتی کانال باز شود”.
سخت است که بگوییم حمل و نقل در کانال سوئز تا چه زمان متوقف خواهد ماند، زیرا هشت قایق باری برای حرکت دادن این کشتی غولآسا اختصاص داده شده است. اما جالب است بدانید که چگونه حتی اکنون، در روزگاری که تقریبا همه چیز توسط ماهواره و به صورت آنلاین انجام میشود – گاهی اوقات یک کشتی غول پیکر میتواند مانند یک چوب پنبه – یا کفش پرتاب شده – سیستم تجارت جهانی را مختل کند.
این یک داستان شکست مهندسی است که باید در ذهنها بماند.