تأمین انرژی وسایل نقلیه الکتریکی
یک مسابقه برای تولید لیتیوم در ایالات متحده آغاز شده، اما پروژههای رقابتی رویکردهای بسیار متفاوتی را برای استخراج این ماده اولیه حیاتی در پیش گرفتهاند. برخی ممکن است خیلی سبز نباشند. دریای سالتون یکی از پیشنهادهای جدید استخراج معادن در طغیان جهانی برای یافتن منابع جدیدی از فلزات و مواد معدنی مورد نیاز برای خودروهای الکتریکی و انرژیهای تجدیدپذیر است.
شروع بهرهبرداری از یک معدن جدید لیتیوم در ایالاتمتحده
در بالای یک آتشفشان خاموش در شمال نوادا، کارگران در حال آمادهسازی برای شروع انفجار و حفر یک گودال عظیم هستند که به عنوان اولین معدن بزرگ لیتیوم در مقیاس عظیم در ایالاتمتحده پس از بیش از یک دهه مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت- یک منبع جدید تولید داخلی ماده اساسی در باتری های خودروهای الکتریکی و انرژیهای تجدیدپذیر.
این معدن که در زمینهای فدرال اجارهای ساخته شده است، میتواند تقریباً بهطور کامل ایالات متحده را از منابع خارجی لیتیوم بینیاز کند.
اعتراضها به این معدن جدید
اما این پروژه که با نام آمریکای لیتیوم شناخته میشود، اعتراض اعضای قبیله بومی آمریکایی، دامداران و گروههای زیستمحیطی را به دنبال داشته است. زیرا انتظار میرود با استفاده از میلیاردها گالن آب زیرزمینی با ارزش، به طور بالقوه مقداری از آن را برای مدت ۳۰۰ سال آلوده کند. در حالی که یک توده عظیم زباله نیز برجای خواهد گذاشت.
ماکس ویلبرت، که در یک چادر در سایت معدن پیشنهادی زندگی میکند، در حالی که دو دادخواست برای جلوگیری از اجرای پروژه بیثمر بوده، گفت: “منفجر کردن یک کوه سبز نیست، هر چقدر مردم بازاریابی را روی آن بگذارند.”
جنگ بر سر معدن نوادا نشانه یک تنش اساسی است که در سراسر جهان ظاهر میشود: خودروهای الکتریکی و انرژیهای تجدیدپذیر ممکن است به اندازهای که برای آنها تبلیغ میشود، سبز به نظر نرسند. تولید مواد اولیه مانند لیتیوم، کبالت و نیکل که برای این فناوریها ضروری است، اغلب برای زمین، آب، حیاتوحش و مردم زیانآور است. این عوارض زیستمحیطی غالباً تا حدی نادیده گرفته شده است. زیرا رقابتی میان ایالاتمتحده، چین، اروپا و سایر قدرتهای بزرگ بر سر خودروهای الکتریکی درجریان است. با تکرار رقابتها و جنگهای گذشته بر سر طلا و نفت، دولتها برای برتری بر مواد معدنی میجنگند که میتواند به کشورها برای دستیابی به تسلط اقتصادی و فناوری برای دهههای آینده کمک کند.
توسعه سایتهای تولید لیتیوم
در آخرین روزهای دولت ترامپ، توسعهدهندگان و قانونگذاران پروژه نوادا را تصویب کردهاند. این پروژه به عنوان بخشی از فرصت ایالاتمتحده برای تبدیل شدن به یک رهبر در تولید برخی از این مواد خام درنظر گرفته شده است. این در حالی است که بایدن به شدت برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در مبارزه است. علاوه بر نوادا، سایتهای تولید لیتیوم در کالیفرنیا، اورگان، تنسی، آرکانزاس و کارولینای شمالی نیز د ر حال توسعه هستند.
اما استخراج سنتی یکی از کثیف ترین مشاغل موجود است. این واقعیت برای خودروسازان و تولیدکنندگان انرژی تجدیدپذیر هنوز حل نشده باقی مانده است. یک مدیر اجرایی ابتکار عمل برای اطمینان از استخراج معدن، گفت: “تقاضای جدید انرژی پاک ما میتواند آسیب بیشتری ایجاد کند، حتی اگر هدف مسائل زیستمحیطی باشد. ما نمیتوانیم اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد.”
این اصطکاک به ما توضیح میدهد که چرا مسابقهای در ماه ای اخیر در مورد بهترین روش برای استخراج و تولید مقادیر زیاد لیتیوم در سراسر ایالاتمتحده به وجود آمده است.
جاذبه جدید برای سرمایهگذاری
درست در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ ، معدن کاران لیتیوم ایالاتمتحده مانند نوادا تقریباً ۳/۵ میلیارد دلار از وال استریت بدست آوردهاند – طبق دادههای جمعآوری شده توسط بلومبرگ، هفت برابر مبلغی که در ۳۶ ماه قبل جمع شده بود. این موضوع جذب حداکثری سرمایهگذاران را نشان میدهد.
شیوه استخراج جدید در دریای سالتون
برخی از این سرمایهگذاران از گزینههای دیگر از جمله طرح استخراج لیتیوم از آب شور در زیر بزرگترین دریاچه کالیفرنیا ، دریای سالتون، حدود ۶۰۰ مایلی جنوب سایت لییوم آمریکا، حمایت میکنند.
در دریای سالتون، سرمایهگذاران قصد دارند از مهرههای مخصوص روکش شده برای استخراج نمک لیتیوم از مایع داغ پمپ شده از یک سفره آبخور بیش از ۴۰۰۰ فوت زیر سطح استفاده کنند. سیستمهای خودگردان به نیروگاههای زمین گرمایی متصل میشوند که برق بدون انتشار دیاکسیدکربن تولید میکنند. در این روند، آنها امیدوارند که بتوانند درآمد لازم برای احیای دریاچه را که برای دهها سال توسط رواناب سمی مزارع منطقه آلوده شده است را به دست آورند.
آنها همچنین امیدوارند که از آب نمک در آرکانزاس، نوادا، داکوتای شمالی و حداقل یک مکان دیگر در ایالاتمتحده لیتیوم استخراج کنند.
نیاز فوری ایالات متحده به لیتیوم
ایالاتمتحده باید به سرعت منابع جدید لیتیوم را پیدا کند، زیرا تولیدکنندگان در حال افزایش ظرفیت تولید خودروهای الکتریکی هستند. لیتیوم در باتریهای خودروهای الکتریکی استفاده میشود زیرا سبک است، میتواند انرژی زیادی را ذخیره کند و میتواند بارها و بارها شارژ شود. تحلیلگران تخمین میزنند که تقاضای لیتیوم قبل از پایان این دهه ده برابر افزایش یابد زیرا تسلا، فولکس واگن، جنرال موتورز و سایر خودروسازان دهها مدل الکتریکی را معرفی میکنند.
تهیه لیتیوم مورد نیاز امریکا در برهه کنونی
حتی اگر ایالاتمتحده بزرگترین ذخایر جهان را در اختیار داشته باشد، این کشور امروزه فقط یک معدن بزرگ لیتیوم دارد، سیلور پیک در نوادا، که اولین بار در دهه ۱۹۶۰ افتتاح شد و فقط ۵۰۰۰ تن در سال تولید میکند. که این مقدار کمتر از ۲ درصد عرضه سالانه جهان است. بیشتر لیتیوم خام مورد استفاده در داخل ایالاتمتحده از آمریکای لاتین یا استرالیا تأمین میشود و بیشتر آن در چین و سایر کشورهای آسیایی پردازش و به سلول باتری تبدیل میشود.
وزیر انرژی بایدن، جنیفر گرانهلم، در مصاحبه اخیر خود گفت: “چین فقط برنامه پنج ساله بعدی خود را ارائه داده است.آنها میخواهند محل مناسبی برای تهیه باتریها باشند، با این حال ما این مواد معدنی را در ایالات متحده داریم. ما برای استخراج آنها از طبیعت سو استفاده نکردهایم. “در ماه مارس، وی طرح کمک مالی برای افزایش تولید مواد معدنی مهم را اعلام کرد. و گفت: “این یک مسابقه برای آینده است که آمریکا برنده خواهد شد.”
تاکنون، دولت بایدن برای کمک به فشار بیشتر گزینههای سازگار با محیط زیست – مانند استخراج آب نمک لیتیوم، به جای معادن روباز استفاده نکرده است. وزارت کشور از گفتن تغییر موضع خود در مورد مجوز این معدن جدید، که در دادگاه از آن دفاع میکند، امتناع ورزید.
فشار شرکتهای معدنی و خوروسازان به دولت بایدن
شرکتهای معدنی و مشاغل مرتبط میخواهند تولید داخلی لیتیوم را تسریع کنند و دولت و قانونگذاران اصلی را تحت فشار قرار میدهند تا یک برنامه ۱۰ میلیارد دلاری را در لایحه زیرساختهای بایدن وارد کنند، با این استدلال که این مسئله امنیت ملی است.
بن استینبرگ، یکی از مقامات دولت اوباما که در حال حاضر به عنوان لابیگر شناخته میشود، گفت: ” هماکنون، اگر چین به دلایل مختلف تصمیم بگیرد که صدور لیتیوم یا باتری را به ایالاتمتحده قطع کند، ما مشکل خواهیم داشت.” وی در ژانویه توسط لیماس Piedmont استخدام شد که در حال کار برای ساخت یک معدن روباز در کارولینای شمالی است و یکی از چندین شرکتی است که یک انجمن تجاری برای این صنعت ایجاد کرده است.
سرمایهگذاران برای گرفتن مجوز برای معادن جدید و شروع تولید برای اطمینان از عقد قرارداد با شرکتهای تولیدکننده باتری و خودروسازان، عجله دارند.
در نهایت ، مقامات فدرال و ایالتی تصمیم خواهند گرفت که کدام یک از این دو روش – استخراج معادن سنتی یا استخراج آب نمک – تأیید شود. این امر به میزان موفقیت انجمنهای زیستمحیطی، قبایل و گروههای محلی در مسدود کردن پروژهها بستگی خواهد داشت.