تولید ماشین های الکتریکی
تحقیقات نشان داده است که تولید خودروهای الکتریکی و وانت در سال ۲۰۲۷ ارزانتر از وسایل نقلیه متداول با سوخت فسیلی خواهد بود و مقررات دقیقتر در مورد آلایندگی میتواند آنها را در موقعیت برتری قرار دهد تا بر فروش خودروهای جدید تا اواسط دهه آینده تسلط داشته باشد.
طبق پیشبینیهای بلومبرگنف تا سال ۲۰۲۶ ، تولید وسایل نقلیه بزرگتر مانند سدانهای برقی و SUV به اندازه مدلهای بنزینی و دیزلی ارزان خواهد بود و خودروهای کوچک در آستانه سال بعد قرار دارند.
برابری قیمت خودروهای الکتریکی با موتور احتراق داخلی به عنوان یک نقطه عطف اساسی در انتقال جهان از سوختهای فسیلی شناخته میشود.
طی تحقیقات بلومبرگنف کاهش هزینه تولید باتری برای خودروهای الکتریکی، همراه با خطوط تولید اختصاصی در کارخانههای خودروسازان، خرید آنها را به طور متوسط در شش سال آینده نسبت به اتومبیلهای معمولی ارزانتر میکند. حتی بدون ارائه هرگونه یارانه دولتی.
طبق تحقیقات انجام شده، متوسط قیمت خرده فروشی قبل از مالیات در حال حاضر برای یک خودروی الکتریکی متوسط ۳۳۳۰۰ یورو است. در حالی که بهای یک اتومبیل بنزینی ۱۸۶۰۰ یورو است. در سال ۲۰۲۶ پیشبینی میشود هر دو حدود ۱۹۰۰۰ یورو هزینه داشته باشند.
پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ هزینه مشابه خودروهای الکتریکی ۱۶۳۰۰ یورو قبل از کسر مالیات باشد، در حالی که قیمت خودروی بنزینی ۱۹۹۰۰ یورو است. جدول زمانی این گزارش برای برابری هزینهها محافظه کارانهتر از سایر پیشبینیها است. از جمله یکی از بانکهای سرمایهگذاری UBS، که پیشبینی کرده است ساخت خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۴ با همان هزینه انجام میشود.
پیشبینی کاهش هزینه باتری
با این حال، پیشبینی کنندگان توافق دارند که هزینه باتریهای جدید در سالهای آینده همچنان کاهش یابد. مطالعه جدید، به سفارش حمل و نقل و محیط زیست، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بروکسل که برای حمل و نقل پاکتر در اروپا فعالیت میکند، پیشبینی میکند قیمت جدید باتری بین سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ با ۵۸ درصد کاهش به ۵۸ دلار در هر کیلووات ساعت برسد.
کاهش هزینههای باتری به زیر ۱۰۰ دلار در هر کیلووات ساعت، به عنوان یک گام مهم در جهت استفاده بیشتر از وسایل نقلیه کاملاً الکتریکی تلقی میشود و تا حد زیادی جذابیت مالی خودروهای الکتریکی هیبریدی را که باتری را با یک موتور معمولی ترکیب میکنند، از بین میبرد.
فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۰ بویژه در اتحادیه اروپا و چین رونق گرفت. اما فعالان محیطزیست از دولتها میخواهند مقررات سختگیرانهتری را برای تشویق بیشتر مصرف کنندگان به استفاده از خودروهای الکتریکی وضع کنند.