چگونه جهان از کالاهای ضروری خالی شده
کمبود جهانی بسیاری از کالاها نشان دهنده اختلالی است که همهگیری ایجاد کرده است. البته این به تنهایی نبوده بلکه با دههها محدود کردن موجودی شرکتها همراه بوده است.
در داستان چگونگی ساخت دنیای مدرن، تویوتا به عنوان مغز متفکر و یک پیشرفت عظیم در بهرهوری صنعتی، برجسته است. این خودروساز ژاپنی به اصطلاح در ساخت Just In Time پیشگام بود. الگویی که در آن قطعات به دلخواه مورد نیاز به کارخانهها تحویل داده میشود و نیاز آنها به انبار کردن را به حداقل میرساند. در طول نیم قرن گذشته این رویکرد، تجارت جهانی را در صنایع فراتر از خودرو به خود جلب کرده است. از مد گرفته تا فرآوری مواد غذایی تا داروسازی، شرکتها Just In Time را پذیرفتهاند. چرا که به آنها این امکان را میدهد تا ضمن کاهش هزینهها، با تغییر تقاضاهای بازار سازگار شوند.
اما حوادث پر سر و صدا سال گذشته، انبارهای موجود را به چالش کشیده است. در حالی که باعث نگرانی دوباره در مورد برخی صنایع شده است و آنها را در معرض اختلال قرار میدهد. از آنجایی که همهگیری کووید-۱۹ مانع فعالیتهای کارخانهای و ایجاد هرج و مرج در حمل و نقل جهانی شده است، بسیاری از اقتصادهای جهان به دلیل کمبود طیف وسیعی از کالاها دچار مشکل شدهاند.
در زمان یک آشفتگی در اقتصاد جهانی، Just In Time کارایی ندارد
ویلی سی شی، کارشناس تجارت بینالملل در دانشکده بازرگانی هاروارد، گفت: “این نوعی زنجیره تأمین است که بینظیر است. در یک مسابقه برای رسیدن به کمترین هزینه، خطر به کمترین میزان رسیده. ما در نتیجه منطقی همه اینها هستیم. ”
برجستهترین جلوه اتکای بیش از حد به Just In Time در همان صنعتی وجود دارد که آن را اختراع کرده است: خودروسازان با کمبود تراشههای رایانهای فلج شدهاند. اجزای حیاتی خودرو که بیشتر در آسیا تولید میشوند. بدون وجود تراشههای کافی، کارخانههای خودروسازی از هند گرفته تا ایالات متحده تا برزیل مجبور شدهاند خطوط مونتاژ را متوقف کنند.
تسلط ایده روی زندگی تجاری
اما گستردگی و تداوم کمبودها میزان تسلط ایده Just In Time بر زندگی تجاری را نشان میدهد. این به شما کمک میکند تا توضیح دهید چرا نایک و سایر مارکهای پوشاک برای پر کردن فروشگاههای خرده فروشی خود با مشکل موجهاند. این یکی از دلایلی است که شرکتهای ساختمانی در خرید رنگ و درزگیر مشکل دارند. این یکی از عوامل اصلی کمبود فاجعه بار تجهیزات حفاظت شخصی در اوایل همهگیر شدن بیماری بود که باعث شد کادر پزشکی خط مقدم بدون تجهیزات کافی باشند.
انقلابی در تجارت
ایده Just In Time چیزی کمتر از انقلابی در دنیای تجارت نبوده است. با پایین نگه داشتن موجودی کالا، خردهفروشان توانستهاند از فضای بیشتری برای نمایش مجموعه وسیعتری از کالاها استفاده کنند. Just In Time تولیدکنندگان را قادر ساخته است تا کالاهای خود را سفارشی کنند. و تولید ناب باعث کاهش چشمگیر هزینهها شده در حالی که این امکان را به شرکتها میدهد تا به سرعت در تولید محصولات جدید متمرکز شوند.
این مزیتها به شرکتها ارزش افزوده و انگیزه نوآوری داده است. و ارتقای تجارت را تضمین کرده است. همین امر سبب میشود Just In Time قدرت خود را مدتها پس از پایان بحران کنونی حفظ کند.
عدم آمادگی کمپانیها با استراتژی Just in Time
با این وجود، کمبودها این سوال را به وجود میآورد که آیا برخی از شرکتها در کاهش پسانداز با کاهش موجودی کالا بیش از افراطی عمل کردهاند.این سبب میشود که آنها برای هر مشکلی که به طور اجتنابناپذیری پیش خواهد آمد، آمادگی لازم را نداشته باشند.
ویلیام لازونیک، اقتصاددان در دانشگاه ماساچوست گفت: “این سرمایه گذاریهایی است که آنها انجام نمیدهند.”
اینتل ، سازنده تراشه آمریکایی، برنامههایی را برای هزینه ۲۰ میلیارد دلار برای احداث کارخانههای جدید در آریزونا بیان کرده است. آقای لازونیک گفت، اما این مبلغ کمتر از ۲۶ میلیارد دلار هزینه اینتل برای خرید سهام در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است. پولی که این شرکت میتوانست برای گسترش ظرفیت استفاده کند.
برخی از کارشناسان تصور میکنند که این بحران نحوه عملکرد شرکتها را تغییر خواهد داد. و باعث میشود برخی از افراد موجودی بیشتری را ذخیره کنند و با تأمین کنندگان اضافی به عنوان یک راه حل در برابر مشکلات، روابط ایجاد کنند. اما برخی دیگر شک دارند، با این فرض که – همانند بحرانهای گذشته – پیگیری صرفهجویی در هزینهها بازهم ملاحظات دیگر را ایجاد خواهد کرد.
هرج و مرج در دریاها، کمبود کالا
کمبودهای موجود در اقتصاد جهانی از عواملی فراتر از موجودی مواد اولیه ناشی می شود. گسترش کووید برخی کارگران بندر و رانندگان کامیون را مجبور به خانهنشینی کرده. این امر مانع تخلیه و توزیع کالاهای تولیدی در کارخانههای آسیا شده که با کشتی به آمریکای شمالی و اروپا میرسند.
این بیماری همهگیر باعث کندی عملیات چوببری شده و باعث کمبود چوب شده است که ساختمان خانه را در ایالات متحده متوقف کرده است.
طوفانهای زمستانی که کارخانههای پتروشیمی خلیج مکزیک را تعطیل کردند، محصولات اصلی را با کمبود مواجه کرده است. اندرو رومانو، که فروش خود را در یک شرکت شیمیایی خارج از فیلادلفیا اداره میکند، عادت کرده است که به مشتریان بگوید باید منتظر سفارش خود بمانند. افزایش شدید تقاضا باعث کمبود غذای حیوانات خانگی و غلات شد. این اقلام برای مدتی از قفسههای فروشگاههای آمریکایی ناپدید شدند. برخی از شرکتها به ویژه با شروع بحران در معرض چنین مشکلاتی قرار گرفتند.
افزایش خسارتها در زمان بحران
بسیاری از مشاغل که از ایده Just In Time استفاده میکنند و آن را با اتکا به تأمین کنندگان در کشورهای با دستمزد پایین مانند چین و هند ترکیب کردهاند.این مساله هرگونه اختلال در حمل و نقل جهانی را به یک مشکل جدی تبدیل میکند. این امر خسارت را در هنگام بحران بیشتر میکند. مانند زمانی که یک کشتی عظیم امسال در کانال سوئز گیر کرد و کانال اصلی متصل به اروپا و آسیا را بست.
آقای شی، کارشناس تجارت دانشکده بازرگانی هاروارد گفت: “مردم این نوع ذهنیت ناب را در پیش گرفتند، و سپس آن را برای تأمین زنجیرهها با این فرض که حمل و نقل کم هزینه و قابل اعتمادی داشته باشند اعمال کردند. و الان شاهد این هستیم که به سیستم شوک وارد شده است.”
ایدهای که “خیلی دور” رفت
ایده Just In Time خود سازگاری با آشفتگی بود. زیرا در آن هنگام ژاپن برای بهبودی از ویرانی جنگ جهانی دوم بسیج شده بود. ژاپن با جمعیت زیاد و کمبود منابع طبیعی، سعی در حفظ زمین و محدود کردن زبالهها داشت. تویوتا از انبارداری فرار میکرد، در حالی که مرتب با تامینکنندگان در ارتباط بود تا اطمینان حاصل کند که کالاهای مورد نیاز در صورت لزوم وارد میشوند. برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: روزنامه نیویورک تایمز