زنگ خطر برای کمبود آب
شرکتهای بزرگ از طیف وسیعی از بخشها به طور فزایندهای در مورد هزینه و در دسترس بودن منبع نهایی تجدیدپذیر در جهان نگران هستند: آب. در دسترس بودن و هزینه نسبتاً کم آب سبب میشود تا زمان کمیابی، مورد توجه واقع نشود. با این حال، با توجه به بحران آب و هوایی به عنوان “ضریب خطر” برای کمبود آب، هشدارها به صدا درآمده است. تحلیلگران هشدار میدهند که حتی شرکتهایی که نسبتاً محدود در معرض خطر آب هستند، باید برای ایجاد اختلال آماده شوند.
افزایش قیمت آب
این در شرایطی است که قیمت آب در سراسر جهان در حال افزایش است. بر اساس دادههای جمعآوری شده توسط بارکلیز، متوسط قیمت آب در ۳۰ شهر بزرگ ایالات متحده بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۹ بین ۶۰ درصد افزایش یافته است.
در یادداشت تحقیقی منتشر شده در ۱۴ ژوئن، تحلیلگران در Barclays کمبود آب را “مهمترین نگرانی زیست محیطی” در بخش کالاهای اصلی مصرف کننده جهانی دانستند. کالاهایی از مواد غذایی و نوشیدنی گرفته تا کشاورزی و توتون و تنباکو را شامل میشود.
تحلیلگران بانک انگلستان گفتند که کالاهای اصلی مصرف کننده، که بیشتر از همه در معرض خطر آب قرار دارند، با ۲۰۰ میلیارد دلار از کمبود آب مواجه هستند.
سرمایهگذاری پایدار روی سایر حوزههای زیستمحیطی
این بانک دریافت که نظرات مربوط به آب در شرکتها سال گذشته در مقایسه با پایان سال ۲۰۱۹ به میزان ۴۳درصد افزایش یافته است. که به گفته آنها منعکس کننده آگاهی شرکتها در مورد خطرات مرتبط با آب تمیز و بهداشتی است.
در این میان، به نظر میرسد سرمایهگذاران پایدار سایر نگرانیهای زیست محیطی را در اولویت قرار میدهند. تحلیلگران در Barclays گفتند: “رفتارهای اخیر ما در ارتباط با سرمایهگذاران نشان میدهد که بسیاری بیشتر به طور عمده بر روی تأثیر بالقوه افزایش هزینههای کربن تمرکز دارند.”
این تحقیق نشان داد که تأثیر مالی احتمالی ناشی از خطر آب سه برابر بیشتر از خطر کربن است.
هزینه اقدام نکردن درمورد کمبود آب
بت بوركس ، مدیر امور مالی پایدار در S&P Global Ratings ، از طریق تلفن به CNBC گفت: “كمبود آب واقعاً مهم است زیرا در هنگام اتمام شما واقعاً با مشكلات جدی روبرو هستید. به دلیل قیمت پایین آن یكی از این خطرات محسوب میشود که کمتر کسی به آن توجه میکند. باید بسیار دقیق و متفکرانه مدیریت شود. شما همیشه آن سیگنال قیمت گذاری طبیعی را ندارید که به ما در حفظ آن کمک کند.”
کمبود آب انعکاسی در قیمت آن ندارد. خصوصاً به دلیل اینکه استفاده از آن غالباً با هزینه بسیار پایین یا حتی رایگان انجام میشود. با این وجود، در دسترس بودن آب در بسیاری از بخشهای اقتصاد چشمگیر است. و تحلیلگران در Barclays افزایش کمبود دارایی را به آخرین افزایش قیمت جهانی آب نسبت دادهاند.
این بانک تخمین زد که به اصطلاح “هزینه واقعی” آب سه تا پنج برابر بیشتر از قیمتی است که شرکتها در حال حاضر میپردازند.
این بانک تخمین زده است که پرداختن به موضوع مدیریت پیشگیرانه آب ۱۱ میلیارد دلار برای بخش اصلی تولیدکننده مصرف کننده جهانی هزینه دارد. نتیجتا هزینه عدم اقدام ۱۸ برابر بیشتر از هزینه عمل باشد.
تاثیر ریسک کمبود آب روی کدام شرکتها بیشتر است؟
بخش کشاورزی به عنوان “تعیین کننده اصلی” ریسک مالی ناشی از کمبود آب، با ۲۲درصد تأثیر است.
گفته میشود که از بین شرکتهایی که بیشتر در معرض خطر کمبود آب هستند، غول جهانی غذای مصرفی Unilever ، شرکت کالاهای مصرفی Colgate و سازنده محصولات تمیزکننده Reckitt Benckiser با ۴۰ تا ۵۰ درصد تأثیر روبرو هستند.
شرکت Reckitt Benckiser میگوید که در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ در منطقی که تحت تنش آبی هستند، مثبت عمل کند. در حال حاضر این شرکت ۲۰ سایت از این دست دارد. همچنین این شرکت یک سری “جلسات” را با سهامداران اصلی برای بحث در مورد تغییر آب و هوا و خطر آب آغاز کرده است.
سخنگوی Reckitt Benckiser از طریق ایمیل به CNBC گفت: “ما تأثیری را که استرس آب بر روی افراد، زندگی آنها، سلامتی آنها و همچنین بر تجارت ما دارد را شناختهایم.”
آنها به نقل از هند، پاکستان و بنگلادش افزودند: “به همین دلیل است که ما از طریق مارکهای خود امکان دسترسی بهتر به آب سالم و بهداشتی را در بسیاری از مکانهای دارای تنش آبی فراهم کردهایم.”
خطرات جسمی، اعتباری و نظارتی
موسسه S&P Global Ratings گفت که اگرچه کمبود آب “به ندرت” تأثیر مستقیمی بر اعتبار شرکت دارد. اما این مسئله میتواند تأثیر ظریفتری داشته باشد.
این خطرات میتوانند از نظر جسمی، اعتبار یا نظارتی باشند.
به عنوان مثال، در آلمان، باربی بر روی رودخانه راین، یکی از مهمترین مسیرهای حمل و نقل قاره، در سال ۲۰۱۸ با مشکلات بارگیری و حمل و نقل مواجه شدند. که دلیل آن پایین آمدن سطح آب بود. که این امر با افزایش هزینههای تولید و ایجاد اختلال در زنجیرههای تأمین در برخی از مناطق صنعتی اصلی اروپا منجر به توقف تولید در برخی بخشها شد.
در جای دیگر، برندهای Constellation در مکزیک و کوکا کولا در هند هر دو مجبور شدهاند از برنامههای ساخت امکانات جدید در سالهای اخیر صرف نظر کنند. این پروژهها به دنبال اعتراضات گسترده در مورد مقدار آب مورد نیاز این تاسیسات متوقف شدند.
تحلیلگران در Barclays اظهار کردند جریمههای مربوط به آلودگی آب نیز در حال افزایش است. برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: CNBC