افت تاریخی شاخص احساسات مصرف کننده
دانشگاه میشیگان روز جمعه گفت که با خواندن احساسات کلیدی مصرف کنندگان در اوایل ماه آگوست کاهش چشمگیری مشاهده شد. زیرا کویید دلتا مجدد ترس از رکود اقتصادی را افزایش داده است. شاخص احساسات مصرف کننده در قرائت اولیه خود در آگوست به 70.2 سقوط کرد.
این میزان بیش از 13 درصد نسبت به نتیجه 81.2 ژوئیه و زیر 71.8 آوریل 2020 است. که پایینترین میزان دوران همهگیری بود.
این پایینترین میزان برای این معیار از سال 2011 بود. اقتصاددانانی که این شاخص را بررسی میکردند انتظار داشتند که برای آگوست 81.3 قرائت شود. افت ناگهانی و شدید برای این شاخص بسیار نادر است.
ارتباط شیوع کووید دلتا و بیاعتمادی مصرف کنندگان
ریچارد کورتین، اقتصاددان ارشد نظرسنجی مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان، در بیانیهای گفت. “در طول نیم قرن گذشته، شاخص احساسات فقط در شش نظرسنجی دیگر سقوط بیشتری را ثبت کرده است. که همه آنها با تغییرات منفی ناگهانی در اقتصاد مرتبط است.” دو مورد از افتهای شدید مربوط به ماه آوریل 2020 در میانه همهگیری و اکتبر 2008، در بحران مالی بوده است.
این کاهش چشمگیر در حالی رخ می دهد که نوع دلتا Covid-19 به سرعت در سراسر ایالات متحده گسترش یافته است. و برخی ایالتها و شهرها را مجبور به بازگرداندن دستورهای ماسک و سایر محدودیت های بهداشتی کرده است. بیمارستانهای بسیاری از ایالتهای جنوب کشور از کمبود تخت برای رسیدگی به بیماران خبر میدهند.
کرتین گفت، نگرانیهای مربوط به سلامتی میتواند باعث کاهش کوتاه مدت اعتماد مصرف کننده شود. که در صورت تثبیت وضعیت میتواند معکوس شود.
کورتین میگوید: “مصرف کنندگان به درستی استدلال کردهاند که عملکرد اقتصاد طی چند ماه آینده کاهش مییابد. اما رشد فوقالعاده ارزیابیهای منفی اقتصادی همچنین نشان دهنده یک واکنش احساسی است. عمدتا از ناامیدی نسبت به پایان سریع همهگیری ناشی میشود.” “در ماههای آینده، به احتمال زیاد مصرف کنندگان دوباره انتظارات منطقیتری را بیان خواهند کرد. و با کنترل نوع دلتا ، به سمت خوشبینی آشکار حرکت میکنند.”
شاخص احساسات مصرف کننده فقط یک نقطه داده اولیه است. سایر دادههای اقتصادی اخیر، از جمله درخواستهای بیمه بیکاری هفتگی، از بهبود مداوم اقتصادی ایالاتمتحده خبر میدهند.
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: CNBC