وب سایت رسمی گروه بین المللی 10Points

آموزش علم پتروشیمی

من صمد كارگر با تجربه ٢٥ ساله در شيمی و پتروشيمی به شما ياد ميدهم چگونه با استفاده از اين صنعت پول ساز، ثروتمند و روياهاتون رو بسازين.​

استقبال سازندگان باتری و خودروسازانی مانند تسلا از باتری‌های بدون کبالت

استقبال سازندگان باتری و خودروسازانی مانند تسلا از باتری‌های بدون کبالت

هزینه بالای کبالت برای سازندگان باتری

باتری های لیتیوم یونی حاوی تعدادی مواد مختلف از جمله لیتیوم، نیکل، آلومینیوم، آهن، منگنز و کبالت هستند. در بین تمام این فلزات، کبالت گران‌ترین است. در چهار سال گذشته، میانگین هزینه کبالت بالاتر از هزینه تمام فلزات برای سازندگان باتری بوده است.

استاد مهندسی مولکولی، Chibueze Amanchukwu، در دانشگاه شیکاگو می‌گوید: «اتفاق نظر زیادی برای حذف کبالت از باتری‌ها وجود دارد.»
قیمت کبالت نیز از لحاظ تاریخی بسیار متغیر بوده است. بخشی از این نوسانات به این دلیل است که کبالت معمولاً به عنوان محصول جانبی استخراج نیکل و مس تولید می‌شود. و بنابراین با نوسانات تقاضا و قیمت آن فلزات مرتبط است. استخراج و تصفیه کبالت نیز از نظر جغرافیایی محدود است.

سام ادهام، تحلیلگر ارشد تحقیقات پیشرانه در LMC Automotive می گوید: «اکثر ذخایر کبالت با درجه باتری در جهان در جمهوری دموکراتیک کنگو واقع شده است. جایی که استخراج کبالت با نقض حقوق بشر و کار کودکان مرتبط است.

کنترل کبالت در دست سرمایه‌گذاران چینی

سرمایه گذاران چینی حدود 70 درصد از بخش معدن کنگو را کنترل می‌کنند. چین همچنین بیش از 80 درصد کنترل صنعت پالایش کبالت را دارد. جایی که مواد خام به فلز کبالت تجاری مناسب برای استفاده در خودروهای الکتریکی تبدیل می‌شود.

با توجه به جنگ تجاری ایالات متحده و چین، عرضه کبالت برای تولیدکنندگان آمریکایی در وضعیت نامطمئنی قرار دارد.

بهینه‌سازی باتری‌های LFP توسط سازندگان باتری

برخی از باتری‌های بدون کبالت در حال حاضر وجود دارند، اما نیاز به بهینه‌سازی دارند. در حال حاضر یک باتری بدون کبالت وجود دارد که از لیتیوم آهن فسفات یا LFP است. اما نقطه ضعف اصلی LFP چگالی انرژی کم و در نتیجه برد رانندگی است.

باتری‌های LFP بهبود یافته‌اند و باعث شده خودروسازان بیشتری از این فناوری استفاده کنند. که بسیار ارزان‌تر از باتری‌های دارای کبالت است. تسلا در حال حاضر از باتری های LFP در خودروهای مدل 3 و مدل Y که در چین تولید می‌کند استفاده می کند. تسلا می‌گوید اکنون استفاده از باتری‌های LFP را به همه خودروهای سطح پایه مدل 3 و مدل Y گسترش خواهد داد. فورد و فولکس واگن همچنین گفته‌اند که خودروهایی با باتری‌های LFP ارائه خواهند کرد.

چین در مسیر زنجیره تامین تولیدکنندگان باتری

مانند کبالت، زنجیره تامین لیتیوم فسفات آهن یا LFP، باتری‌ها تحت سلطه شرکت‌های چینی مانند BYD و Contemporary Amperex Technology Limited یا CATL هستند. در تلاش برای کاهش وابستگی ایالات متحده به کشورهای خارجی، وزارت انرژی ایالات متحده یک طرح ملی را در ژوئن منتشر کرد. تا به هدایت سرمایه گذاری برای توسعه تولید باتری لیتیومی داخلی و حمایت از تحقیق و توسعه بیشتر کمک کند.

از جمله اهداف آن، حذف کبالت از باتری‌های لیتیومی تا سال 2030 است. دو استارت‌آپ آمریکایی، Sparkz و Texpower، می‌گویند که می‌توانند کمک کنند. اگرچه این شرکت‌ها هنوز فناوری‌های خود را در خودروهای الکتریکی اثبات نکرده‌اند.
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: CNBC

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.