مجمع جهانی اقتصاد هشدار داد: شکاف آگاهی
در پژوهشی که نتایج آن توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد، نسبت به افزایش شکاف آگاهی به واسطه آموزش از راه دور به دانشآموزان در دوران همه گیری هشدار داده شد. طبق گزارشات پایگاه اطلاعرسانی و پایش طبعات اقتصادی کرونا این مجمع نظرات معلمان کشورهای استرالیا، انگلستان، کانادا، فرانسه، آلمان، چین، ژاپن و ایالاتمتحده را از اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر ۲۰۲۰ طی مطالعهای برای درک تاثیر گزینههای سیاسی در تجارب یادگیری دانشآموزان، بررسی کرده است.
نتایج تحقیقات در کشورهای او.ای.سی.دی
در این بررسی اولیه، دلایل عملی به کشورهای برجسته او.ای.سی.دی (بهعلاوه چین) محدود شده است. اصلیترین دلیل این است که دسترسی به اطلاعات در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط بسیار مشکل است. موسسه مککنزی طی تحقیقاتی نشان داد که از دست دادن موقعیتهای آموزشی در این کشورها میتواند بسیار شدیدتر باشد.
مطالعات پیشین نشان میدهد که اثر بسته شدن مدارس بر نتایج تحصیلی، به مدت زمان تعطیلی وابسته است. بر همین اساس از معلمان خواسته شد که در مورد تجربیات خود در چند ماه اول همهگیری که بیشتر آنها در معرض یادگیری مجازی در کشورهای مذکور قرار داشتند، تامل کرده و مقدار نتیجهگیری یادگیری مجازی را از یک تا ۱۰ درجه بندی کنند.
معلمان درکانادا، استرالیا و آلمان به تعليم از راه دور امتیازات بالاتری نسبت به همتایان خود در بقیه کشورهای مورد مطالعه میدهند. حدود ثلث شرکتکنندگان در تحقیق در آن کشورها احساس میکردند که آموزش مجازی تقریبا به اندازه حضور در کلاس موثر است.
در ژاپن ولی برخلاف سایر کشورها تنها دو درصد از معلمان حس میکردند که دورههای مجازی با آموزش حضوری قابلمقایسه است. و بیشتر آنها این برداشت را داشتند که کیفیت آموزش مجازی بدتر است. میانگین نمره جهانی ۸/ ۴ توسط معلمان مدارس دولتی به آموزش از راه دور داده شده است.
این در حالی است که همکاران آنها در مدارس خصوصی متوسط نمره ۲/ ۶ را دادهاند، که البته اغلب از دسترسی بهتری به ابزارهای یادگیری برخوردارند. علاوه بر این معلمانی که مشغول به کار در مدارس با فقر بالا هستند، ضمن بیتاثیر دانستن کلاسهای غیرحضوری به آن امتیاز ۵/ ۳ از ۱۰ دادند.
این موضوع نگرانیها را از افزایش نابرابریهای آموزشی به علت همهگیری تشدید کرده است. این مساله که در مدارس ثروتمند و خصوصی دانشآموزان بیشتر به اینترنت و تجهیزات موردنیاز برای آموزش مجازی مجهز هستند. که ممکن است توضیحی برای این باشد که چرا دانشآموزان آنها به احتمال زیاد بهتر وارد سیستم آموزش مجازی میشوند و تکالیف خود را تکمیل میکنند.