امکان حمل کالا وجود ندارد
شرکتهای چینی که در حال تجارت جهانی هستند با مشکلات حمل و نقل کالا مواجهاند.
دسترسی به تولیدات ارزان قیمت در خانه به کسب و کارهای چینی در خارج از کشور مزیت داد. اما اکنون به یک مشکل تبدیل شده است. زیرا همهگیری و تنشهای تجاری کانالهای عرضه بینالمللی را مختل کرده است.
نایب رئیس بازاریابی بین المللی و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه در شرکت لوازم خانگی چینی Hisense ، آقای Fang Xueyu گفت: امکان حمل بسیاری از محصولات وجود ندارد.
او ماه گذشته در مصاحبه ای گفت هزینه حمل و نقل کانتینرها از حدود 3000 دلار به 15000 دلار هر کدام پنج برابر افزایش یافته است. در حالی که رسیدن آنها به اروپا حدود یک هفته طول میکشد.
هرج و مرج در تجارت جهانی یا اختلال لجستیکی؟
از انسداد کانال سوئز در ماه مارس تا ظهور مجدد موارد کووید در اطراف قطب اصلی صادراتی چین در گوانگژو در ماه ژوئن، اختلالات لجستیکی تجارت جهانی را یکی پس از دیگری تحت تاثیر قرار داده است.
الکساندر کلوز، معاون اجرایی عملیات خارج از کشور در راه اندازی خودروهای برقی چین گفت: “آنچه در اروپا دارید، آنچه در تجارت جهانی دارید. من آن را هرج و مرج نمی نامم. مشکل از اختلالات در سیستم لجستیک است.”
او در مصاحبه ای در ماه ژوئن به CNBC گفت. “بنابراین ما مجبور شدیم نوبتها را دوباره رزرو کنیم. ما مجبور شدیم شیفتها را به تأخیر بیندازیم. زیرا هیچ کشتی در دسترس نبود. هیچ کانتینری در دسترس نبود. این موضوع قطعاً بر ما تأثیر گذاشت. ”
کلوز در مورد این شرکت که خودروهای خود را در چین تولید میکند و به اروپا میفروشد. گفت: این اختلالات “برخی از محمولهها را دو یا سه ماه به تأخیر انداخت. به دلیل اینکه خودروها در بندری مانده بودند و حمل نمیشدند.”
افزایش تقاضا برای کالای چینی
تقاضای خارجی برای محصولات چینی همچنان بالاست است. این موضوع را هم حسابهای شرکتها و هم دادههای رسمی نشان میدهند. آژانس گمرک اعلام کرد در نیمه اول سال، صادرات به اتحادیه اروپا 35.9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته. و به 233 میلیارد دلار رسیده است. در حالی که صادرات به آمریکا با 42.6 درصد افزایش به 252.86 میلیارد دلار رسیده است.
هایسنس همچنان مشتاق تجارت جهانی است. سال گذشته در طول همهگیری 7.93 میلیارد دلار در بازارهای بینالمللی درآمد کسب کرد. تا سال 2025، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد سه برابر سهم بازارهای خارج از کشور را در کل درآمد به 23.5 میلیارد دلار برساند.
اما تاخیر در حمل و نقل آخرین چالشی است که شرکتهای چینی در تلاش برای رسیدن به بازارهای بینالمللی با آن روبرو هستند.
تغییر الگوی تجارت جهانی برای شرکتهای چینی
جیمز روت، شریک در شرکت مشاوره مدیریت Bain ، گفت: از حدود 3400 شرکت چینی که در حال تجارت جهانی هستند، تنها حدود 200 شرکت بیش از 1 میلیارد دلار در خارج از کشور فروش دارند.
“وقتی به آن می پردازید ، پیشگامان اولیه-Lenovos ، و Haier و Huaweis-به نظر من بیشتر به استثنائات واقعی شبیه هستند. روت با اشاره به سه برند چینی که در سطح بینالمللی مشهور هستند. گفت: “آنها را در خارج دنبال کنید.”
وی گفت که این شرکتها تمایل دارند “مدل صادراتی بیشتری برای تجارت بین المللی خود داشته باشند.” “چند ملیتی چینی احتمالاً در حال کشف مجدد چیزی هستند که مدتهاست میشناسند. بهترین فرصتهای رشد آنها درست در مقابل آنها قرار دارد. ”
چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است. بسیاری از اقتصاددانان پیشبینی میکنند که این کشور از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت. در چند سال آینده به بزرگترین اقتصاد تبدیل خواهد شد.
خطر نظرات جعلی در وبسایتهای فروش آنلاین برای تجارت جهانی چین
دیگر شرکتهای چینی که در حال تجارت جهانی و فروش هستند. به دلیل نظرات جعلی نوشته شده در سایتهایی مانند آمازون با چالشهایی روبرو شدهاند.
لی سینگگان، مدیر بخش تجارت خارجی در وزارت بازرگانی ، گفت: “ما درک میکنیم که رفتار برخی از فروشندگان مغایر با” قوانین رفتاری فروشندگان “آمازون و سایر شرایط است.
وی افزود: “ما همیشه از شرکتها خواستهایم که قوانین و مقررات هر کشور را رعایت کنند. به آداب و رسوم و عادات محلی احترام بگذارند و مطابق قانون عملیات خود را توسعه دهند.”
تجار چینی همچنین ممکن است با هزینههای بیشتری از اجرای سیاست مالیاتی جدید اتحادیه اروپا برای کالاهای صادر شده به منطقه مواجه شوند.
روزنامه رسمی حزب کمونیست چین، در مقالهای در اواخر ماه ژوئن در مورد آخرین انتشار یک انجمن تجاری گفت. “چالشهای سیاسی، اقتصادی، انطباق، تدارکات و پرسنلی که شرکتهای چینی هنگام رفتن به خارج با آن روبرو میشوند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.”
مزیت بار هوایی علی بابا
برای علی بابا، بازیگر اصلی بازار تجارت الکترونیکی داخلی چین، استراتژی آن برای خارج از کشور شامل سرمایهگذاری در واحد تدارکات آن است.
ویلیام وانگ، مدیر کل اسپانیا، فرانسه و ایتالیا برای AliExpress، تجارت بین المللی تجارت الکترونیکی علی بابا، گفت. “از طریق مشارکت Cainiao با اجاره بارهای هوایی شرکت های مختلف،” ما حمل و نقل هوایی پایدار به کشورهای اروپایی داریم. ”
وی مدعی شد که در نتیجه، فروشندگان در AliExpress توانستهاند محصولات خود را بدون هیچ گونه هزینه اضافی و تاخیر به دست مشتریان برسانند.
با این حال، هزینه حمل و نقل هوایی به طور معمول بسیار بیشتر از حمل بار است. بنابراین صادرات خودرو یا لوازم خانگی بزرگ غیرممکن است.
انبار کالا راه حل تجارت جهانی
چالشهای لجستیکی به این معنی است که شرکتهای چینی قصد دارند در بازارهای بینالمللی بیشتر نفوذ کنند.
شرکتهای تجارت الکترونیک در حال ساخت یا اجاره فضای انبار در نزدیکی مشتریان خود در اروپا هستند. بنابراین فروشندگان میتوانند محصولات خود را برای ذخیره در آنجا پیش خرید کنند. هنگامی که مشتری سفارشی میدهد، محصول فقط باید از یک انبار مجاور به جای یک قاره سفر کند.
آمارهای وزارت بازرگانی چین نشان می دهد که شرکت های چینی پس از افزایش 800 واحد در سال گذشته ، در نیمه اول امسال حدود 100 انبار جدید در خارج از کشور ساخته اند.
شرکتهای چینی به دنبال راههای دیگری برای استقرار حضور خود در بازارهای خارج از کشور و تجارت جهانی هستند.
سال آینده، AliExpress قصد دارد تعداد کارکنان خود را در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا از 200 نفر در حال حاضر دو برابر کند.
در مورد هایسنس، نیش گفت که این شرکت قصد خرید بیشتر و احداث کارخانههای بیشتر در کشورهای مختلف را دارد. زیرا تعرفهها باعث میشود که فروش محصولات ساخت چین در برخی از بازارها مانند ایالات متحده گرانتر شود.
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: CNBC