تبعیض برای شرکت هایی که اقدامات آب و هوایی اتخاذ نمیکنند
کسب و کارها و شرکت های بزرگ از نظر مالی در اختیار سهامداران هستند. اما در حال حاضر هیچ الزامی برای افشای دستاوردهای مرتبط با آب و هوا وجود ندارد. ولی حسن شهرت شرکت میتواند انگیزهای برای کسب و کارهای قدیمیتر باشد.
مسئولیت پذیری موضوع مهمی در اجلاس سران COP26 در آب و هوا بوده است که در گلاسکو، اسکاتلند برگزار شد. پر هگنز، مدیر اجرایی بنیاد IKEA، هفته گذشته به استیو سدویک از CNBC گفت که شرکت هایی که اهداف آب و هوایی را اتخاذ نمیکنند “باید مورد تبعیض قرار گیرند.”
کلمه COP مخفف کنفرانس احزاب است. و نشست امسال شش سال پس از امضای توافقنامه تاریخی پاریس توسط نزدیک به 200 کشور برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به 2 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن و “پیگیری تلاش ها.” برای محدود کردن گرمایش در 1.5 درجه سانتیگراد برگزار شد. تاکنون چندین توافق صورت گرفته است. مانند تعهد برای پایان دادن به جنگلزدایی تا سال 2030 و کاهش انتشار گاز متان تا 30 درصد تا همان سال.
تحویل طرح عملی توسط شرکت ها برای کربنزدایی
علاوه بر تعهدات دولت، شهرت شرکتها نیز میتواند باعث پیشرفت شود. و ریشی سوناک، وزیر دارایی بریتانیا اعلام کرد که تا سال 2023، برای اکثر شرکتهای بزرگ بریتانیایی اجباری خواهد بود که یک طرح «واضح و قابل تحویل» منتشر کنند که در آن نحوه برنامهریزی برای کربنزدایی را توضیح دهند.
با این حال، تعهدات انجام شده اجباری نخواهند بود – در عوض، طبق یک بیانیه آنلاین، بازار “مشخص می کند که آیا این برنامه ها کافی یا معتبر هستند”. وی افزود: «سرمایه گذاران، از طریق حق رای خود، ممکن است از نفوذ و آرای خود برای پیشبرد اهداف آب و هوایی استفاده کنند.
انتشار صفر در دستور کار؛ پای حسن شهرت شرکت در میان است
این اقدام بریتانیا بخشی از تلاشهای گروه کاری مارک کارنی، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور آب و هوا و امور مالی است. که ائتلاف مالی گلاسکو برای خالص صفر نام دارد. که اعضای آن در حال حاضر 130 تریلیون دلار دارایی را مدیریت میکنند.
علاوه بر اینکه قصد دارند تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانهای خالص را در فعالیتهای خود داشته باشند. ایده این است که شرکتهای اتحادیه به مشتریانی که متعهد به انجام این کار نیستند، بودجه مالی نخواهند داد. کارنی هفته گذشته در COP26 گفت: «ما بازخوردی در مورد اینکه چه کسی خوب است، چه کسی باید بهتر انجام دهد. و همچنین از نظر سیاست، چه چیزی وجود دارد و چه چیزی نیست، خواهیم داشت.
هگنس در مورد شرکت هایی که تصمیم میگیرند چنین اهدافی را نپذیرند. گفت: “این در مورد دعوای مالی یا هر چیز دیگری، یا مجازات نیست. این به شهرت شرکتها مربوط میشود.»
یا انتشار صفر؛ یا سرمایهای دریافت نمیکنید
به گفته اندرو استیر، مدیر عامل صندوق زمین بزوس، سازمانی که توسط جف بزوس، موسس آمازون برای تامین مالی پروژه های آب و هوایی راه اندازی شده است. اگر شرکت ها نتوانند پیشرفت خود را نشان دهند، ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند.
استیر به CNBC گفت: «این اعضا، [که داراییهایی به ارزش] 100 تریلیون [دلار] را مدیریت میکنند، به طور فزایندهای خواهان رسیدن به نقطه انتشار کربن صفر هستند. این بدان معناست که شرکتهایی که پول خود را در آن سرمایهگذاری میکنیم، باید در این سفر همراه باشند.»
این احساسی است که یکی از حامیان شرکت شیر جو دوسر Oatly، در میان سایر مشاغل، منعکس شده است. او در ایمیلی به CNBC، عصر کنونی را دوران «سرمایهداری آگاهانه» توصیف کرد و گفت که شرکتهای موفق «نباید به معاوضههای اقلیمی یا اخلاقی نیاز داشته باشند».
حس شهرت شرکت ها انگیزه مشارکت
بن بلک، مدیر شرکت سهامی خصوصی Verlinvest، معتقد است که مشاغل قدیمی ممکن است به دلایل حسن شهرت علاقهمند به مشارکت در فعالیتهای محیط زیستی باشند. بلک میگوید: «تا حدی، ترس از شهرت بد برای برندهای بزرگتر ممکن است نقش داشته باشد. زیرا آنها باید شهرت خود را حفظ کنند.»
برای پاتریک فلین، معاون Salesforce و رئیس جهانی پایداری، شرکتها از نظر آنچه در زنجیره تامین آنها میگذرد نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. شهرت هر شرکتی برای همیشه از زنجیره ارزش کامل آنها جدایی ناپذیر است. تعالی عملیاتی دیگر کافی نیست. این بدان معناست که مشتریان شما روی تامین کنندگان خود – شرکت شما – برای ایفای نقش در افزایش شهرت خود حساب می کنند.
تمرکز جوانان؛ حساسیت روی حسن شهرت شرکت
بر اساس گزارش غیرانتفاعی One Young World و شرکت حقوقی Mishcon de Reya که روز دوشنبه منتشر شد، «پاسخگویی بر اساس شهرت» میتواند در سطح کشور تفاوت ایجاد کند.
بر اساس گزارش «تحقیقات جهانی جوانان درباره آب و هوا»، «فعالیت اقلیمی به تنهایی مسئولیت پذیری در جهان سیاست آب و هوا را تضمین نمیکند، که به طور کلی مقررات نسبتا کمی دارد».
آنچه که میتواند تفاوت ایجاد کند، همانطور که در توافقنامههای بینالمللی آب و هوا مانند توافق پاریس ایجاد شده است، مسئولیتپذیری از طریق حسن شهرت است. اگر کشوری خواهان نفوذ در کنفرانس بعدی احزاب است. باید پیشرفت و تلاش خود را برای دستیابی به سهم تعیین شده ملی خود نشان دهد. مشارکت ملی تعیین شده یا NDC به تلاش های یک کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای اشاره دارد. که به عنوان بخشی از توافقنامه پاریس مشخص شده است.
اولویت کسب سود شرکت جوانان را جذب نمیکند
برای الا رابرتسون، مدیر عامل One Young World، شهرت یکی از دلایلی است که شرکت ها (و همچنین دولتها.) ممکن است بر کاهش انتشار گازهای گلخانهای خود تمرکز کنند. او در تماس تلفنی به CNBC گفت: «در نهایت، من واقعاً به دلیل اصلی اتخاذ اقدامهای اقلیمی اهمیتی نمیدهم. مهم این است که اقدام صورت گیرد. او افزود: «اگر این احساس وجود دارد که برخی از شرکتها به دلیل سوابق خود غیرصادق هستند، پس بیایید آن شرکتها را پاسخگو کنیم.»
رابرتسون گفت که جوانان به طور فزایندهای مایلند برای شرکتهایی کار کنند که هدفی فراتر از کسب سود دارند. او گفت: «آنها نمیخواهند بخشی از برندهایی باشند که کار کردن در آنها برایشان سخت میشود.
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: CNBC