کاهش انتشار سالانه ۱۰۰۰ تن کربن با اولین کشتی باری الکتریکی
یارا، اولین کشتی باری تمام الکتریکی و بدون آلایندگی جهان، اولین سفر خود را در نروژ به پایان رساند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی سازندگان آن، یارا، حدود 8.7 مایل (14 کیلومتر) از Porsgrunn تا بندر برویک را طی کرده است.
در حالی که این مسافت ممکن است کوتاه به نظر برسد. اما در نظر داشته باشید که کمپانی یارا به عنوان یک تولید کننده عمده کود، سالانه تا 40000 سفر کامیونی برای حمل محصولات خود به بندر صادراتی برویک انجام می دهد. این کشتی باری از سال آینده جایگزین سفرهای کامیون خواهد شد. و انتظار می رود سالانه 1000 تن از انتشار کربن را کاهش دهد.
حمایت مالی و ساخت اولین کشتی باری الکتریکی
کار روی کشتی باری کاملاً الکتریکی به طول 262 فوت (80 متر) از اوایل سال 2017 آغاز شد. یارا که برای حمل 103 کانتینر در یک سفر طراحی شده است. از یک باتری 7 مگاوات ساعتی تغذیه میکند. و میتواند با حداکثر سرعت 15 گره دریایی حرکت کند.
حمایت مالی برای ساخت اولین کشتی باری در نوع خود از Enova، یک شرکت دولتی نروژی که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را ترویج میکند، انجام شد. Enova کمکی به مبلغ 133 میلیون کرون نروژ (14.94 میلیون دلار) برای ساخت یارا ارائه کرد.
ورودیهای فناوری مانند حسگرهایی که میتوانند اشیایی مانند کایاک را در آب شناسایی کنند و ادغامهایی برای عملیاتهای خودمختار توسط Kongsberg ارائه شدهاند. رویترز گزارش داد که در آینده، کشتی قادر خواهد بود محموله خود را بارگیری و تخلیه کند. باتری خود را شارژ کند. و بدون دخالت انسانی حرکت کند. این کانتینر از سال آینده دو سفر در هفته را با خدمه انجام خواهد داد. فناوری خود ناوبری طی یک دوره دو ساله آزمایش می شود و پس از آن کشتی گواهی مستقل دریافت میکند.
تولید آمونیاک سبز
به غیر از پاکسازی انتشار گازهای گلخانهای حمل و نقل، یارا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کربن در نروژ، همچنین در حال برنامه ریزی برای تولید آمونیاک سبز است.
در بیانیه مطبوعاتی یارا آمده است که یارا به عنوان یک تولید کننده کود به مقادیر زیادی آمونیاک نیاز دارد. که تولید آن به کمی بیش از یک درصد از انتشار جهانی گلخانه کمک میکند. شرکت کودسازی می خواهد از آمونیاک سبز خود به عنوان سوخت برای کشتیها نیز استفاده کند.
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: Interesting engineering