دیدگاه صریح ایلان ماسک در مورد سوخت هیدروژنی
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، سابقه ابراز عقاید قوی در مورد پیلهای سوختی هیدروژن و هیدروژن را دارد. از نظر وی آینده صنعت حمل و نقل به خودروهای الکتریکی با باتری خواهد رسید.
چند سال پیش، هنگامی که این موضوع در جریان بحث با خبرنگاران در کنگره جهانی اخبار خودرو در میان میلیاردر و غول بزرگ خودروهای الکتریکی، مطرح شد. وی سلولهای سوخت هیدروژنی را «بسیار احمقانه» توصیف کرد.
ماسک گفت: «ساختن هیدروژن و ذخیره آن و استفاده از آن در خودرو بسیار دشوار است. او بعداً اضافه کرد: «پیل سوختی هیدروژنی در بهترین حالت در برابر باتریهای مورد فعلی پیروز نمیشود. بنابراین، بدیهی است که … منطقی نیست».
“این در چند سال آینده آشکار خواهد شد. من گفتم… دلیلی وجود ندارد که ما این بحث را داشته باشیم… نوشته من در این مورد، با گذشت زمان بسیار واضح خواهد بود، نمی دانم بیشتر از این چه بگویم.”
پس از آن اظهارات، به نظر نمیرسد که دیدگاه ماسک تغییر چندانی کرده باشد. در ژوئن 2020، او در توییتی نوشت: «سلولهای سوختی = احمق میفروشد». و در ژوئیه همان سال اضافه کرد: «احمقهای هیدروژنی میفروشند معنایی ندارد.» ماسک بلافاصله پس از تماس CNBC از طریق تسلا برای اظهار نظر در مورد اینکه آیا دیدگاه او در مورد هیدروژن تغییر کرده است یا خیر در دسترس نبود.
فن آوریهای نوینصنعت حملو نقل
اولین چیزها: چه چیزی زیربنای این فناوری است که ماسک نسبت به آن شک دارد؟
آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، وسایل نقلیه پیل سوختی هیدروژنی – که به عنوان وسایل نقلیه الکتریکی سلول سوختی نیز شناخته می شوند. – به عنوان “مشابه خودروهای الکتریکی … از این جهت که از موتور الکتریکی به جای موتور احتراق داخلی برای به حرکت درآوردن چرخ ها استفاده میکنند” توصیف میکند.
تفاوت اصلی این است که خودروهای الکتریکی دارای باتریهایی هستند که باید با وصل کردن وسیله نقلیه به یک نقطه شارژ شارژ شوند. از سوی دیگر، خودروهای پیل سوختی از گاز هیدروژن استفاده میکنند. و به گفته EPA، “الکتریسیته خود را در داخل تولید میکنند.”
به زبان ساده، با سلول های سوختی، گاز هیدروژن از مخزن با اکسیژن مخلوط می شود و برق تولید میکند.
مرکز داده سوختهای جایگزین وزارت انرژی ایالات متحده می گوید یک خودروی الکتریکی سلول سوختی “فقط بخار آب و هوای گرم” منتشر میکند.
طیفی از دیدگاهها در صنعت حمل و نقل
ماسک در مورد استفاده از هیدروژن در خودروها تنها نیست.
در فوریه سال جاری، هربرت دیس، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان، درباره این موضوع صحبت کرد.
او در توییتی نوشت: «زمان آن رسیده که سیاستمداران علم را بپذیرند. هیدروژن سبز برای فولاد، مواد شیمیایی، هوا… مورد نیاز است و نباید به خودروها ختم شود. بسیار گران، ناکارآمد، آهسته و دشوار برای عرضه و حمل و نقل. به هر حال: هیچ خودروی #هیدروژنی در چشمانداز نیست.»
ماسک و دیس دو چهره برجسته در راس شرکتهای بزرگ با نفوذ هستند. آنچه میگویند وزن دارد. با این حال، به نظر میرسد که نظرات آنها با همه در بخش خودرو مشترک نیست.
تا به امروز، شرکتهایی از جمله تویوتا و هیوندای خودروهای سلول سوختی هیدروژنی تولید کردهاند. در حالی که سازندگان کوچکتری مانند ریورسیمپل نیز روی خودروهای هیدروژنی کار میکنند.
در ژوئن، گروه بیامو اعلام کرد که آزمایش خودروهایی را آغاز کرده است که از پیشرانه پیل سوختی هیدروژنی استفاده میکنند. و این شرکت فناوری سلول سوختی هیدروژنی را به عنوان پتانسیل طولانیمدت برای تکمیل موتورهای احتراق داخلی، سیستمهای هیبریدی پلاگین و باتریها توصیف میکند.”
اگرچه واضح است که این محصولات در حال حاضر عمده فروش خودرو را به خود اختصاص نمیدهند .- Riversimple در واقع خودروهای خود را نمی فروشد و به جای آن آنها را با خدمات اشتراک ارائه میدهد – اما طیف وسیعی از شرکت ها در حال کار بر روی پیشنهادات سلول سوختی هستند. در همه نشان میدهد که برخی پتانسیل را در این فناوری میبینند.
نظر تویوتا آینده صنعت حمل و نقل
یکی از سخنگویان تویوتا به CNBC گفت: «خودروهای سلول سوختی مطمئناً نقشی در کربن زدایی حمل و نقل خواهند داشت.
وی گفت: «هنگامی که زیرساختهای سوختگیری گسترش مییابد. آنها یک شکل جایگزین مناسب از حملونقل برقی را بر روی یک BEV (خودروهای برقی با باتری) کاملاً الکتریکی ارائه میکنند.
سخنگوی تویوتا گفت: «هیدروژن را «به عنوان جایگزینی برای سوختهای فسیلی در همه شرایط، از جمله گرمایش، روشنایی، حملونقل، حملونقل انبوه و صنایع سنگین» میدانست.
وی افزود: “محدوده کاربردهای هیدروژن افزایش مییابد. و منبع تغذیه ارزانتر و کارآمدتر را ممکن میکند. و ما به طور فزایندهای شاهد نیروگاههای هیدروژنی برای ماشینها، اتوبوسها، قطارها و کامیونها خواهیم بود.”
بیانیهی انجمن پیل سوختی و انرژی هیدروژنی
در بیانیهای که برای CNBC ارسال شده، انجمن پیل سوختی و انرژی هیدروژن دیدگاه مشابهی را بیان کرد.
انجمن FCHEA گفت، خودروهای الکتریکی سلول سوختی و انرژی هیدروژنی، به مشتریان «گزینهای با آلایندگی صفر با عملکردی که انتظار دارند و بدون تغییر در روال روزانه – برد طولانی، سوختگیری سریع، و توانایی مقیاس پذیری به پلت فرم های بزرگتر بدون اضافه کردن وزن را ارائه میکنند.”
انجمن FCHEA ادامه داد که “فرصت فوق العادهای برای خودروهای الکتریکی سلول سوختی و وسایل نقلیه جابجایی مواد با سلول سوختی” وجود دارد.
همچنین، با توجه به محدودیتهای وزن باتری و شارژ مجدد برای کامیون، فرصت قابل توجهی برای وانتهای حمل و نقل متوسط و سنگین، کامیونها، اتوبوسها، قطارها و هواپیماها نیز وجود دارد.
در واقع، با تلاش دولتها در سراسر جهان برای توسعه سیستمهای حملونقل بدون آلاینده، مفهوم استفاده از سلولهای سوختی هیدروژنی در وسایل نقلیه بزرگتر توسط طیف گستردهای از شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است.
نظر مدیر عامل دایملر تراک
در مصاحبه اخیر با CNBC، از مدیر عامل دایملر تراک در مورد بحث بین سلولهای سوختی باتری-الکتریکی و هیدروژنی سوال شد. مارتین داوم استدلال کرد که تعادل کلیدی است.
او گفت: “ما هر دو را انتخاب میکنیم، زیرا هر دو … منطقی هستند.”
داوم گفت: “به طور کلی، میتوانید بگویید: اگر به تحویل شهری بروید که در آنجا به انرژی کمتری نیاز دارید، می توانید یک شبه در یک انبار شارژ کنید، پس مطمئناً باتری برقی است.”
“اما لحظه ای که در جاده هستید، لحظهای که از استکهلم به بارسلونا میروید … به نظر من، به چیزی نیاز دارید که بتوانید بهتر حرکت کنید. و بتوانید بهتر سوختگیری کنید و آن در نهایت هیدروژن است.”
حکم صادر نشده است، اما من فکر میکنم برای شرکتی به بزرگی ما بسیار خطرناک است که تنها با یک فناوری حرکت کند.»
نظرات داوم در مورد پیلهای سوختی به این ایده اشاره میکند که آنها در نهایت میتوانند راهی را در شیوههای سنگینتر حملونقل پیدا کنند که مسافتهای طولانی را پوشش میدهد، بار را حمل میکند و در برخی موارد، مسافران را از یک مقصد به مقصد دیگر میبرد.
چالش ها در صنعت حمل و نقل
در حالی که احساس هیجان در مورد استفاده از فناوری پیل سوختی هیدروژنی در کاربردهای مختلف وجود دارد.، ممکن است مسیر هر گونه عرضه انبوه لزوماً هموار نباشد.
در اوایل سال جاری، هوندا تولید مدلهای هیبریدی و پیل سوختی پلاگین Clarity خود را متوقف کرد. اگرچه این شرکت به این نکته اشاره کرد که خودروهای الکتریکی سلول سوختی «نقش کلیدی در استراتژی آلایندگی صفر ما خواهند داشت».
در جای دیگر، دولت ایالات متحده به تعدادی چالش اشاره کرده است. این موارد از دوام و قابلیت اطمینان سلولهای سوختی تا هزینه خودرو را شامل می شود.
زیرساخت فعلی برای تولید و رساندن هیدروژن به مصرف کنندگان هنوز نمی تواند از مصرفکنندگان پشتیبانی کند.
در فوریه 2020، گروه کمپین حمل و نقل و محیط زیست مستقر در بروکسل، میزان رقابت هیدروژن در بخش حمل و نقل را بررسی کرد.
آنها به این نکته اشاره کردند که هیدروژن سبز – که با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر تولید میشود. – نه تنها باید با هیدروژن خاکستری و آبی که با استفاده از سوختهای فسیلی تولید میشوند، رقابت کند بلکه باید با بنزین، دیزل، نفت کوره دریایی، نفت سفید و البته برق رقابت کند.”
هر جا که باتریها یک راه حل عملی هستند. – اتومبیل، ون، کامیونهای شهری، منطقه ای و شاید مسافتهای طولانی؛ کشتیها – هیدروژن به دلیل راندمان پایینتر و در نتیجه هزینههای سوخت بسیار بالاتر، با مشکل سختی روبرو خواهد شد.
همانطور که در چشم انداز جهانی EV 2021 آژانس بین المللی انرژی اشاره میکند، پر کردن شکاف بین وسایل نقلیه الکتریکی باتری و سلول سوختی کار بزرگی خواهد بود.
بر اساس این گزارش، ثبت نام خودروهای الکتریکی سلول سوختی «سه مرتبه کمتر از خودروهای برقی است. زیرا ایستگاههای سوختگیری هیدروژنی بهطور گسترده در دسترس نیستند. و برخلاف خودروهای برقی نمیتوانند در خانه شارژ شوند».
رقابت برای تسلط بر آینده خودروهای بدون آلایندگی در صنعت حمل و نقل قرن 21 در جریان است.
وقتی صحبت از خودروها به میان میآید، خودروهای برقی با باتری، شرکتهایی مانند تسلا در جایگاهی قوی قرار دارند. اما راه موفقیت هرگز مستقیم نیست.
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: CNBC