کمبود تراشه جهانی
تقریباً همه تولیدکنندگان خودرو مجبور به کاهش تولید شدهاند و این مانع بهبود اقتصادی شده است.
یک کارخانه جنرال موتورز در ونتزویل ، مو. این یکی از تولیدکنندگانی است که به دلیل کمبود جهانی نیمههادیها مجبور به کاهش تولید شده است.
در سراسر جهان، خطوط مونتاژ اتومبیل بیسروصدا هستند، کارگران بیکار هستند و پارکینگهای نمایندگی لخت به نظر میرسند.
وضعیت خودروسازان بزرگ جهان
کمبود نیمههادی، تراشههای کوچک اما حیاتی که برای کالیبراسیون تزریق سوخت اتومبیل، استفاده از سیستمهای سرگرمی و یا فراهم کردن یک سیستم برای کنترل کروز استفاده میشوند، روند تولید اتومبیل را از مختل کرده است.
یک کارخانه جنرال موتورز در کانزاس سیتی به دلیل کمبود تراشه در فوریه تعطیل شد و هنوز بازگشایی نشده است. مرسدس بنز شروع به جمعآوری تراشههای خود برای مدلهای گران قیمت کرده و کارخانههای تولید سدانهای کلاس C با قیمت پایین را به طور موقت تعطیل میکند. پورشه در این ماه به نمایندگیهای فروش در ایالات متحده هشدار داد كه مشتریان برای تهیه اتومبیل خود باید ۱۲ هفته بیشتر صبر كنند، زیرا برای تراشه مورد استفاده در كنترل فشار لاستیك دچار کمبود هستند.
خودروساز فرانسوی پژو، بخشی از امپراطوری اتومبیلسازی تازه تاسیس Stellantis ، تا آنجا پیش رفته است که در برخی از مدلها سرعت سنجهای آنالوگ به سبک قدیمی را جایگزین واحدهای دیجیتالی میکند.
این بدترین زمان برای بروز چنین کمبودی است چرا که تقاضا برای خودروها به شدت بعد از رکود ناشی از همهگیری بالارفته است. زیرا مصرفکنندگان تمایل دارند تا با سفرهای جادهای از هزینه سفرهای هوایی کم کنند. کمبود نیمههادیها این فرصت را برای خودروسازان برای جبران فروش از دست رفته سلب میکند.
اولا کولنیوس ، مدیر اجرایی دایملر، در مصاحبهای گفت: “ما در حال حاضر وضعیت تقاضای بالایی داریم که بیش از هر چیز توسط مسئله نیمههادی دچار اختلال شده است.”
راهکار خودروسازان در شرایط فعلی
برخی از خودروسازان مانند رنو شروع به ساخت تراشههای خود کردهاند و آنها را برای مدلهای پرهزینهای که سود بیشتری به همراه دارند، ذخیره میکنند. کلوتیلد دلبوس، معاون مدیر اجرایی رنو، روز پنجشنبه به تحلیلگران گفت: “ما در تلاشیم راهی هوشمندانه برای اولویتبندی خودروهای با حاشیه سود بالاتر پیدا کنیم.”
ممکن است برخی از خریداران آنقدر خوش شانس باشند که ماشین جدیدی را به خانه خود ببرند، اما ممکن است فاقد گزینههایی باشد که از تراشههای تخصصی استفاده میکنند. پورشه به فروشندگان آمریكایی گفته است كه برای چندین ماه قادر به تحویل صندلیهای سطح بالا در Macan S.U.V نخواهد بود. این صندلیها با ۱۸ روش مختلف، قابل تنظیم هستند. تراشههای لازم برای تولید آنها در دسترس نیستند.
دلیل کمبود نیمه هادی
یک دلیل بزرگ که خودروسازان نمیتوانند تراشههای کافی را تهیه کنتد این است که تولیدکنندگان نیمه هادی تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند ، کنسولهای بازی ویدیویی و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی را که بیشتر مشتریهای پردرآمد هستند، در اولویت قرار دادهاند.
یک ماشین مدرن به راحتی میتواند بیش از ۳۰۰۰ تراشه داشته باشد. اما خودروها سهم اندکی از تقاضای تراشه را تشکیل میدهند. شرکت تولید نیمههادی تایوان یا TSMC ، یکی از معدود سازندگان انواع تراشههای حیاتی برای ساخت خودرو است. اما طبق گفته رولند برگر، یک شرکت مشاور آلمانی، در سال ۲۰۲۰ تولیدکنندگان خودرو فقط ۳ درصد از فروش این شرکت را شامل میشدند.
مهمترین مشتریان TSMC سازندگان گوشیهای هوشمند هستند که نیمی از فروش آنها را تشکیل میدهند. تعداد گوشیهای هوشمند با اختلاف زیادی از تعداد خودروها بیشتر است. در سال ۲۰۱۹ ، قبل از اینکه همهگیری اقتصاد جهانی را مختل کند، کارخانههای تولید خودرو ۹۳ میلیون وسیله نقلیه تولید کردند در مقایسه با تولید تلفنهای هوشمند که تعداد آن ۱/۴ میلیارد دستگاه بوده ناچیز به حساب میآید.
نگرانی رهبران جهان
این مسئله موجب نگرانی رهبران سیاسی در واشنگتن و سایر پایتختها شده است.
پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، اخیراً در دیدار همتای خود در تایوان، یك مركز جهانی برای تولیدكنندگان نیمهرسانا، از وی درمورد تامین تراشه خودروسازان آلمانی سوال کرد.
گروهی از موسسات تحقیقات اقتصادی آلمان در گزارش مشترک این ماه هشدار دادند کمبود تراشه “به یک مشکل جدی برای تولیدکنندگان، به ویژه صنعت خودرو تبدیل شده است”.
سایر عوامل کمبود تراشه
این بحران نه تنها وابستگی صنعت خودرو به چند تأمین كننده را نشان داد، بلكه میزان آسیبپذیری آن را در برابر اختلالات نشان داده است. ماه گذشته هنگامی که آتشسوزی در کارخانه متعلق به Renesas Electronics در هیتاچیناکای ژاپن، شمال توکیو، رخ داد، مدیران زنجیره تأمین میدانستند که با مشکل جدی مواجه خواهند شد. چراکه Renesas یک تامینکننده مهم تراشههایی است که برای نظارت بر عملکرد ترمز، کنترل فرمان نیرو، تحریک ایربگها و بسیاری از کارهای دیگر استفاده میشود.
آب و هوا نیز نقش داشته است. طوفانهای ابتدای سال در تگزاس به طور موقت سه کارخانه نیمههادی را به تعطیلی کشاند. تحلیلگران IHS Markit در گزارش اخیر هشدار دادند که تولید تراشه به مقدار زیادی آب بسیار تمیز نیاز دارد و تایوان در میان خشکسالی شدید است.
حتی بدون اختلال پاندمی و زنجیره تأمین، صنعت خودرو آشفته است. در ایالات متحده، فروش از اوایل دهه ۲۰۰۰ اساساً ثابت بوده است. حاشیه سود اندک است.
تخصیص بودجه برای سرمایهگذاری در تولید تراشه
آقای سودی، یک استاد مدرس مدیریت زنجیره تأمین در مدرسه بازرگانی در سیتی، دانشگاه لندن، بیان کرد: “اگر من تولیدكننده تراشه بودم، سرمایهگذاری در كارخانه جدید را بدون دریافت وام بلاعوض از دولت آغاز نمیكردم.” اما ممکن است، وامهای بدون بهره در راه باشد. کاخ سفید در این ماه اجلاس کمبود تراشه را برگزار کرد و پیشنهاد کرده است ۵۰ میلیارد دلار بودجه زیرساختی برای برگشت سهم تولید تراشههایی که در سواحل آمریکا انجام میشود ، اختصاص دهد. اما کارخانههای تراشهسازی جدید نمیتوانند به اندازه کافی سریع ساخته شوند تا کمبود فوری را برطرف کنند.
به هیچ وجه مشخص نیست که کمبود تراشه چه مدت ادامه پیدا خواهد کرد. آقای سودی گفت که او گمان میکند سازندگان تراشهها در مورد کمبود دریافت یارانه دولتها اغراق میکنند و ممکن است بحران طی یک ماه تمام شود.
مشاوران صنعت خودرو در رولند برگر بدبینترند و میگویند این کمبود ممکن است در تمام سال ادامه داشته باشد.
روز پنجشنبه، خانم دلبوس از رنو گفت “با توجه به اینکه اخبار روز به روز تغییر میکند، بحران تراشه در حال وخیمتر شدن است”.
سعی خودروسازان برای جبران خسارات
در این بین، خودروسازان در اجرای طرحهایی هستند تا سعی کنند خسارت را به حداقل برسانند. واحد مرسدس دایملر تراشههای کمیاب را به گرانترین مدلهای خود اختصاص داده است، مانند سدان لوکس الکتریکی EQS که این شرکت در ماه جاری رونمایی کرد و انتظار میرود قیمت آن از حدود ۱۰۰۰۰۰ دلار شروع شود.
این کار باعث شد تا دیملر کارخانههایی را در آلمان که تولیدکننده سدانهای کلاس C با قیمت پایینتری است را تعطیل کند. بیشتر ۱۸ هزار و ۵۰۰ کارگر این کارخانهها تا پایان ماه آوریل بیکار خواهند شد، اگرچه آنها همچنان حقوق “کار کوتاه” یارانهای دولت را دریافت میکنند.
در همین راستا ، فولکس واگن تولیدات خود را در کارخانههایی در آلمان که سدان و سایر مدلهای احتراق داخلی تولید میکنند، و یکی در مکزیک که این شرکت مدلهای ارزانتر را برای بازار آمریکا تولید میکند را کاهش داده است. طبق گفته این شرکت، کارخانهای در Zwickau ، آلمان، که ID.3 سدان و ID.4 S.U.V.s تولید میکند، پیشتاز فولکس واگن برای تسلط بر بازار در حال ظهور اتومبیلهای برقی، تحت تأثیر قرار نگرفته است.
جنرال موتورز که از ابتدای سال تاکنون مجبور به تولید موقت در دوازده کارخانه شده است، در برخی موارد خودروهای فاقد اجزای الکتریکی را تولید کرده و آنها را تا زمان رسیدن قطعات پارک میکند. فورد موتور روز چهارشنبه گفت که به دلیل کمبود تراشه، چندین کارخانه ایالاتمتحده را از تولید خارج میکند.
منبع : نیویورک تایمز