فاصلهگذاری اجتماعی و رشد فناوری
نیاز به فاصلهگذاری اجتماعی باعث شد رستورانها و فروشگاههای مواد غذایی در ایالاتمتحده از اتوماسیون کمک بگیرند. این ممکن است بهرهوری را بهبود بخشد، اما همچنین میتواند برای مشاغل هزینه داشته باشد.
وقتی این روزها مشتریان کروگر یک فروشگاه مدرن در امریکا به صورت آنلاین خرید میکنند، ممکن است مواد غذایی آنها را نه یک کارگر در سوپرمارکت محلی خود بلکه یک روبات در انبار مجاور تحویل دهد.
و در مسیر عبور از Checkers در نزدیکی آتلانتا، درخواست برگر و ساندویچ مرغ ممکن است نه توسط صندوقدار، بلکه توسط الگوریتم تشخیص صدا انجام شود.
رشد اتوماسیون، به ویژه در صنایع خدماتی، میتواند میراث اقتصادی همهگیری کرونا باشد. مشاغل از کارخانهها گرفته تا فستفودها و هتلها سال گذشته برای ادامه فعالیت در میان نیاز فاصله اجتماعی و ترس از سرایت به فناوری روی آوردند. اکنون شیوع این بیماری در ایالات متحده رو به اتمام است. اما مشکل استخدام کارگران و حداقل دستمزد، جنبش جدیدی را به نفع اتوماسیون راه انداخته است.
قدرت چانهزنی کم درامدها با اتوماسیون کم خواهد شد
سرمایهگذاریهای فنی که در واکنش به بحران انجام شده، ممکن است به رونق بهرهوری پس از همهگیری کمک کند. اجازه میدهد تا دستمزد بالاتر و رشد سریعتر ایجاد شود. اما برخی از اقتصاددانان میگویند آخرین موج اتوماسیون میتواند مشاغل را از بین ببرد. و قدرت چانهزنی، به ویژه برای کم درآمدترین کارگران را از بین ببرد.
کیسی وارمن، اقتصاددان دانشگاه دالاهوسی در نوا اسکوشیا اتوماسیون را همهگیر خواند. وی گفت: “وقتی شغلی خودکار شود، بازگشت آن بسیار دشوار است.”
گرایش به اتوماسیون مربوط به قبل از همهگیری کرونا است. اما اکنون شتاب بیشتری گرفته است. ریکاوری سریع اقتصاد منجر به افزایش تقاضا برای پیشخدمتها، خدمتکاران هتلها، کارمندان خردهفروشی و سایر کارگران صنایع خدماتی شده است که کارمندان خود را کاهش داده بودند. از طرفی، این شرایط به کارگران با دستمزد پایین اهرمی داده است که درخواست حقوق و مزایای بیشتری کنند.
اتوماسیون به نفع کارفرمایان
از طرف دیگر اتوماسیون این نوید را به کارفرمایان میدهد که برتری کارگران را خنثی کند. در یک مقاله کاری منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول در سال جاری پیشبینی شده است که اتوماسیون ناشی از همهگیری باعث افزایش نابرابری در سالهای آینده خواهد شد. نه تنها در ایالات متحده بلکه در سراسر جهان.
مارک پرون ، رئیس اتحادیه غذا و تجارت کارگران، گفت: “شش ماه پیش، همه این کارگران ضروری بودند.” “همه آنها را قهرمان میخواندند. اکنون، آنها سعی میکنند بفهمند چگونه از شر آنها خلاص میشوند. ”
تجربه فناوری تشخیص صدا در یک رستوران
رستوران چکرز، مانند بسیاری از رستورانهای فست فود، هنگامی که کرونا بیشتر رستورانهای حضوری را تعطیل کرد، جهش در فروش را تجربه کردند. اما یافتن کارگران برای پاسخگویی به این تقاضا دشوار بود. تا جایی که شانا گونزالس، صاحب امتیاز چكرز در منطقه آتلانتا مجبور به صندوقداری شد. وی گفت: “ما واقعاً احساس می کردیم که باید راه حل دیگری وجود داشته باشد.”
بنابراین خانم گونزالس با Valyant AI، استارت آپ مستقر در کلرادو، که سیستمهای تشخیص صدا را برای رستورانها راهاندازی میکند، تماس گرفت. در ماه دسامبر ، پس از هفتهها راهاندازی و آزمایش، فناوری Valyant شروع به گرفتن سفارشات کرده است. اکنون برای درک سفارشات مشتریان، صدای شخصی خودکار طراحی شده است. از جمله اصلاحات و درخواستهای ویژه مانند سیب زمینی سرخ کرده و اطلاعات را مستقیماً به آشپزخانه و صندوقدار تحویل داده میشود.
فناوری به اندازه کافی موفقیتآمیز بود. که خانم گونزالس در حال آماده شدن برای گسترش سیستم در سه رستوران دیگر خود است.
وی گفت: “ما به عقب نگاه خواهیم کرد و خواهیم گفت که چرا این کار را زودتر انجام ندادیم”.
افزایش بهرهوری با رشد اتوماسیون
حرکت به سمت اتوماسیون فراتر از بخش رستوران است. هتلها، خردهفروشان، تولیدکنندگان و مشاغل دیگر همه سرمایهگذاری روی فناوری را تسریع کردهاند. در یک نظرسنجی از مجموع ۳۰۰ شرکت جهانی توسط مجمع جهانی اقتصاد در سال گذشته، ۴۳ درصد از مشاغل گفتند که انتظار دارند نیروهای کار خود را با استفاده از فناوری جدید کاهش دهند.
برخی از اقتصاددانان افزایش سرمایهگذاری را دلگرم کننده میدانند. در بیشتر دو دهه گذشته، اقتصاد ایالات متحده با ضعف بهرهوری دست و پنجه نرم کرده است. کیتی جورج، شریک ارشد شرکت مک کینزی، شرکت مشاوره، گفت: اتوماسیون ممکن است به کارگران خاص آسیب برساند. اما اگر اقتصاد را به بهرهوری بیشتر برساند، این میتواند برای کل کارگران مفید باشد.
وی به عنوان مثال مشتری را نام برد که سالها شرکتش را تحت فشار قرار داده بود تا از فناوری واقعیت افزوده در کارخانههایش بهره بگیرد. سرانجام همهگیری کرونا به او کمک کرد تا در این جنگ پیروز شود. با محدودیت سفرهای هوایی، این فناوری تنها راه جذب متخصص برای کمک به رفع مشکلات در یک کارخانه از راه دور بود.
وی گفت: “برای اولین بار مشاهده میکنیم که این فناوریها هر دو باعث افزایش بهره وری، کاهش هزینه میشوند. اما همچنین انعطافپذیری را نیز افزایش میدهند.” “ما در حال شروع به دیدن حرکت واقعی هستیم، که صریحاً خبر خوبی برای جهان است.” برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: نیویورک تایمز