وضعیت تورم در ایالاتمتحده در دوران پساکرونا
قیمتها به سرعت افزایش مییابند. واقعیت اصلی اقتصاد آمریکا در اواسط سال ۲۰۲۱ این است که تقاضا برای انواع کالاها و خدمات افزایش یافته است. اما منابع به کندی برمیگردند، اقتصاد مانند یک ماشین خراب عمل میکند که به مدت یک سال خاموش بود و دارای قطعات زنگ زده است. نتیجه، همانطور که در دادههای جدید دولت در این هفته مشخص شده است، کمبود و تورم قیمت در بسیاری از بخشهای اقتصاد است. این موجب بروز گرفتاری برای دولت بایدن شده است.
قیمتهای بالاتر و سایر مشکلات ناشی از اقتصادی که تازه درحال ریکاوری است ناامیدکننده است، اما به نظر میرسد این شرایط موقتی باشد. با این وجود، هرچه بیشتر موج افزایش قیمتها ادامه یابد و بخشهای بیشتری از اقتصاد درگیر آن شوند، احتمال اینکه روانشناسی آمریکاییها در مورد قیمتها و تورم بتواند باعث پایداری این تورم شود، بیشتر است.
تغییر وضعیت در کسبوکارهای ایالاتمتحده
طی چند دهه گذشته، شرکتها در برابر افزایش قیمتها یا پرداخت دستمزد بالاتر مقاومت کردهاند. زیرا احساس میکنند که انجام این کار باعث تحمیل هزینه اضافی به کسبوکار آنها میشود. این امر مانع تورم در کل اقتصاد میشود. سوال این است که آیا شرایط فعلی به گونهای در حال تغییر است که بتواند موجب تحول کل وضع موجود شود؟
کریستین فوربس، اقتصاددان در M.I.T. ، گفت: “اکنون وضعیت درحال تغییر اساسی است.” و یک مقام سابق در خزانهداری ایالات متحده و بانک انگلیس. “اگر همه افراد در حال افزایش قیمت هستند ، انجام چنین کاری برای شما بسیار راحتتر میشود.”
وضعیت بازار خودروی ایالاتمتحده، مثال برای کل شرایط موجود
به منظور درک بهتر شرایط گیجکننده حال حاضر اقتصاد این کشور، به بخش خودروهای دست دوم میپردازیم.
بر اساس آخرین اطلاعات فدرال، قیمت خودروهای دست دوم و کامیونها در آوریل ۱۰ درصد افزایش یافت، این یکی از عوامل اصلی فشار بر شاخص قیمت مصرفکننده به سریعترین جهش نسبت به سال گذشته در ۱۳ سال گذشته است. افراد در شاغل در کسبوکارهای مرتبط با اتومبیل میگویند که این یک دلیل ندارد، بلکه چند دلیل دارد – هرکدام پیامدهای متفاوتی برای اقتصاد و سیاست دارند.
شرکتهای اجارهی اتومبیل ناوگان خود را در هنگام کاهش مسافرت ناشی از همهگیری کم کردند و اکنون در تلاشند تا موجودیهای خود را از نو بسازند – بنابراین ماشینهای دست دوم را که در بازار عادی تخلیه میکنند، نمیفروشند. فروش خودروهای جدید سال گذشته در طی همهگیری کاهش یافت و در نتیجه تعداد کمتری از این خودروها به بازار خودروهای دست دوم راه یافت و اکنون فروش خودروهای جدید با کمبود تراشههای نیمههادی روبرو شده است.
سیاست دولت برای رفع این مشکلات کار زیادی نمیتواند انجام دهد، مگر اینکه شامل یک ماشین زمان شود. اما سیاست های دولت بخشی از ماجراست.
بستههای محرک اقتصادی 2000 دلاری برای هر نفر که اکثر آمریکاییها در ماههای ابتدایی سال دریافت کردهاند به عنوان یک پیش پرداخت برای بسیاری از خانوادهها است. بیمه سخاوتمندانه بیکاری به بسیاری کمک کرد تا تعداد اقساط معوق خودرویی را کم کنند.
اما بیایید تصور کنیم که، برای حل این مشکل، بانک فدرال نرخ بهره را افزایش دهد یا کنگره مالیاتها را افزایش دهد تا بتواند محرکهای پرداختی را پس بگیرد.
این اقدامات به تنهایی باعث تولید بیشتر تراشههای نیمههادی نمیشود یا به شرکتهای اجاره خودرو امکان لغو تصمیمات یک سال قبل را نمیدهد. اگر این اقدامات باعث شود تأمینکنندگان از سرمایهگذاریهای جدید خودداری کنند، به دلیل ترس از سقوط تقاضا در آینده، ممکن است نرخ بهره یا مالیات بالاتر حتی اوضاع را بدتر کند.
جسیکا کالدول ، تحلیلگر صنعت خودرو در مصاحبهای با ادموندز، گفت: ممکن است اواخر امسال بازار خودروهای دست دوم به ثبات برسد، اما بعید است مشکلات تا سال ۲۰۲۲ به طور کامل حل شود. وی ادامه داد: “تنها برندگان اینجا افرادی هستند که وسیله نقلیهای دارند که میخواهند از آن خلاص شوند.”
دلایل مختلف افزایش قیمتها
در هر زمان به دلایل غیر متعارف، قیمت برخی از موارد افزایش مییابد و قیمت آن برای برخی دیگر کاهش مییابد. سیاستگذاران به طور کلی سعی میکنند در برابر این تغییرات واکنشی نشان ندهند.
آنچه که در حال حاضر غیرمعمول است این است که قیمت بسیاری از موارد به طور هم زمان در حال افزایش است، البته به دلایل مختلف. برخی مانند بلیط هواپیما به سادگی در حال بازگشت به سطح قبل از همهگیری هستند که در دادههای تورم به عنوان افزایش قیمت نشان داده میشود.
برخی دیگر ، مانند قیمت الوار ، تقاضای زیاد را همراه با عرضهای که در کوتاه مدت ثابت میشود منعکس میکنند. و موارد دیگر، مانند جهش در قیمت بنزین ساحل شرقی پس از تعطیلی خط لوله اصلی در یک حمله سایبری، واقعاً اتفاقات تصادفی هستند که تقریباً چیزی در مورد عرضه و تقاضای اساسی یا تورم آینده به ما نمیگویند.
به نظر میرسد برخی از بخشهای دیگر آماده افزایش قیمت هستند. به عنوان مثال، رستورانها از کمبود شدید نیروی کار شکایت میکنند که آنها را مجبور به محدود کردن خدمات یا افزایش شدید دستمزد آشپزها ظرفشورها میکند. اگر آنها بخواهند هزینههای بالاتر را در قیمتهای خود منعکس کنند، این باعث میشود که قیمت غذای خارج از خانه با سرعتی بالاتر از رقم (در حال حاضر نسبتاً بالا) ۳/۸ درصد در سال گذشته افزایش یابد.
ناظران حرفهای تورم دقیقاً مراقب نشانههایی هستند که نشان میدهد این تحرکات میتوانند نوعی تفکر در مورد پویایی قیمت را که از اوایل دهه ۱۹۸۰ دیده نشده است را آزاد کنند، زمانی که قیمتها تا حدی افزایش یافت زیرا همه انتظار داشتند.
آیا روند کلی تورم در ایالاتمتحده تغییر میکند
بانک فدرال اطمینان میهاد که چنین اتفاقی نیفتد – حتی اگر چندین ماه افزایش قیمت وجود داشته باشد.
یک فرماندار فدرال در این کشور طی سخنرانی خود در این هفته اظهار داشت: “اگر تجربه گذشته راهنمایی باشد، تولید برای افزایش سطح تقاضای کالاها افزایش مییابد. بعید به نظر میرسد که یک دوره محدود افزایش قیمت مرتبط با همهگیری، پویایی تورم را تغییر دهد.”
به عنوان مثال قراردادهای آتی برای کالاهای عمده مانند نفت و مس نشان میدهد که معاملهگران انتظار دارند قیمتها در سال های آینده اندکی کاهش یابد و نه بیشتر افزایش یابد. در بازار اوراق قرضه، حتی پس از افزایش نرخ بهره بلند مدت به دنبال تورم بالای چهارشنبه، بیشتر نشانهها تورم در آینده را نشان میدهد که مطابق با ۲ درصد هدف فدرال رزرو است.
با این وجود، در چند هفته گذشته سطح تورم آتی ناشی از قیمت اوراق قرضه به طور قابلتوجهی افزایش یافته است، به این معنی که حرکتهای بعدی احتمالاً نگرانی از این که مسائل تورمی نه چندان گذرا باشد را افزایش میدهد. و اگر شواهد بیشتری مبنی بر عدم تغییر چشمانداز تورم شروع شود، این الگوی میتواند به طور ناگهانی تغییر کند.
برایان ساک، مدیر اقتصاد جهانی در صندوق D.E. گفت: “ما به وضوح در حال رسیدن به یک نتیجه تورم بسیار بالا و مداوم نیستیم.” شاو و یک مقام ارشد سابق فدرال رزرو. “اما ما در یک نقطه انعطاف قرار داریم، از آنجا که افزایش انتظارات تورمی تا به امروز یک موفقیت در سیاست بوده است، اما افزایش از اینجا میتواند به یک مشکل سیاست تبدیل شود.”