سفری برای راه اندازی کسب و کار
زمانی که کیت تان، مدیر سابق، شغل مالی خود را در سال 2015 رها کرد، از سفر کارآفرینی پیش رو آگاه نبود. اما آنچه که با برنامهریزی برای راه اندازی کسب و کار خودش آغاز شد، که کافی شاپهای زنجیرهای بود، به زودی به یک شرکت فناوری با هدف بهبود کارایی در صنعت غذا و نوشیدنی تبدیل شد.
شش سال بعد، اولین محصول این شرکت، ربات قهوه خودکار الا.، در حال سرو کردن لاته و کاپوچینو در ایستگاههای قطار منتخب در توکیو، ژاپن است. برنامه های مشابهی برای زادگاهش سنگاپور در سال 2022 وجود دارد.
مدیر عامل Crown Digital به CNBC Make It گفت، اما مسیر موفقیت مستلزم «آموزشهای زیادی» بود. و بهترین توصیههای خود را برای سایر بنیانگذاران احتمالی به اشتراک گذاشت.
۱. راه اندازی کسب و کار را دقیق ارزیابی کنید
اول از همه، مهم است که “ایدههای خود را به دقت ارزیابی کنید”. و اطمینان حاصل کنید که آنها در خدمت هدف هستند.
در مورد تان، زمانی که الا را در سال 2018 طراحی کرد، برای تازگی محض نبود. بلکه میخواست راهحلی واقعی برای کمبود نیروی انسانی که در کافیشاپ و سایر فروشگاههای غذا و نوشیدنیاش وجود دارد، بیابد.
او استدلال کرد که یک ربات کاملاً مستقل که میتواند قهوه را به صورت شبانه روزی سرو کند. این راه حل منطقی به نظر میرسید. بنابراین او و تیمش شروع به کار برای ایجاد محصول کردند.
او گفت: «ساختن رباتها برای این کار فایدهای نداشت. “شما باید آن را با یک مدل کسب و کار که پایدار است حمایت کنید.”
۲. ایده خود را بفروشید
در مرحله بعد، شما باید برای ایده های خود، چه از طرف بنیانگذاران، سرمایهگذاران، کارمندان یا مشتریان، خریدار پیدا کنید.
تان گفت: «شما باید ایده را به خوبی بفروشید و نسبت به آن اشتیاق داشته باشید.
تان، با یادآوری دشواری جذب کارمندان و سرمایهگذاران در زمان راه اندازی Crown Digital، گفت: این همیشه آسان نبود، به خصوص در روزهای اولیه یک تجارت. با این حال، مهم است که به ایده خود اطمینان داشته باشید. و بتوانید آن را به دیگران منتقل کنید.
«این یک شرکت رباتی است که قهوه درست میکند. فروش سختی است.» برای فروش اولین ایده و ساختن تیم، باید فشارها را تحمل کنید.
۳. شریک پیدا کنید
ثالثاً، یافتن شرکا ضروری است. شرکای که میتوانند به ارتقای کسب و کار شما و توسعه آن به سطح بعدی کمک کنند.
برای تان، این به معنای همکاری با اپراتورهای حمل و نقل مانند شرکت راه آهن JR East ژاپن و شبکه متروی SMRT سنگاپور بود. تا محصول خود را در دسترس مصرف کنندگان بیشتری قرار دهد.
مشارکتها باعث شده است که هر دو اپراتور در Crown Digital سرمایهگذاری کنند. و کل بودجه جمعآوری شده را به 3.1 میلیون دلار و ارزش شرکت را به بیش از 35 میلیون دلار برساند.
تان گفت: “شما نمی توانید همه کارها را خودتان انجام دهید.” اما اگر بتوانید شرکای خود را تحت تأثیر قرار دهید تا به شما کمک کنند، پیشرفتتان حتمیست.»
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: CNBC