جایگاه واقعی بخش خصوصی
شورای راهبری بهبود محیط کسبوکار در نشست اخیر خود گزارش مرکز پژوهشهای اتاق ایران را با عنوان واکاوی حضور بخش خصوصی در تصمیمگیری حاکمیتی اقتصاد ایران بررسی کرد. در این راستای نیز اعضا به نقد رویکرد دولت و دانشگاه به موضوع بخشخصوصی پرداختند. از دید آنها بخشخصوصی در ایران با جایگاه واقعی خود فاصله بسیاری دارد. درحالی که در جهان توسعهیافته، جایگاه بخش خصوصی تعریف شده است. در واقع در این کشورها نظریههای اقتصادی محدوده دولت را تعریف کرده. و سایر بخشها در دست بخشخصوصی است.
با توجه به شرایط کنونی بخش خصوصی در ایران اعضا پیشنهاد دادند در راستای اعتمادسازی دولت و حاکمیت. بخشخصوصی مسائل و مشکلات، کمبودها و نیازها را درک کنند. و برای آن نظریهپردازی کرده و راهحل ارائه کنند. موضوع دیگر ابهامزدایی از شبهات موجود دولت است. که مطرح شد در دستورکار اتاق ایران قرار گیرد.
به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسبوکار، محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران. با تاکید بر ضرورت ارائه تحلیل و برنامه پیشنهادی از سوی بخش خصوصی درباره مسائل و موضوعات موردنظر. تصریح کرد: نه دولت و نه دانشگاهیان به موضوع بخش خصوصی توجه ندارند. و اگر قرار باشد این بخش به جایگاه واقعی خود برسد باید اعتماد حاکمیت و دولت را به سمت خود جلب کند.
اهمیت روی صحنه آمدن بخش خصوصی
بر اساس گفتههای وی در جهان توسعهیافته، جایگاه بخش خصوصی تعریف شده است. و چنین دغدغهای به هیچوجه مطرح نیست. در این کشورها نظریههای اقتصادی محدوده دولت را تعریف کرده. و سایر بخشها در دست بخش خصوصی است. قاسمی افزود: عدمتقارن اطلاعات، بالا رفتن احتمال موفقیت سیاستها. همکاری با دولت و انعطافپذیری بالا از دلایلی هستند که باید اجازه داد بخش خصوصی به صحنه بیاید و برای آن نهادسازی کرد.
مستندسازی لازمه حرکت دولت به سمت بخشخصوصی
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران یادآور شد: برای اینکه دولت به سمت بخشخصوصی برود باید مستندسازی کرد. اتاق ایران باید درباره موضوعات و راهکارهایی که بخشخصوصی ارائه میدهد و نتایجی که حاصل میشود، مستند عمل کند. در این بین بخش خصوصی علاوهبر اشاره به تصمیمات پرخطر، باید مشارکت در پیدا کردن راهکارهای منطقی را در دستورکار قرار دهد.
به باور قاسمی بخشخصوصی باید ارزیابی و نظارت عملکرد بخشها و نهادهای مرتبط را دنبال کند. تا این مفهوم را بین دولت شکل دهد. که باید به بخش خصوصی توجه کند. در کنار آن باید با ارائه مجموعه فعالیتهای بخشخصوصی و اتاق ایران در راستای شفافیت و مطالبه آن از سوی دولت حرکت کند. وی پیشنهاد داد: اتاق با تمرکز بر یک یا دو مشکل ملی و ارائه راهکار درباره آن اعتماد دولت را جلب کند. هرچند در این وادی ارتباط با مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. اتاق ایران باید بتواند کانال ارتباطی موثر و مستمری با مردم جامعه داشته باشد.
درک مشکلات جامعه و پیدا کردن راه حل
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران ادامه داد: بخشخصوصی باید مسائل و مشکلات، کمبودها و نیازها را درک کند. و برای آن نظریهپردازی کرده و راهحل ارائه دهد. اینگونه اعتماد دولت و حاکمیت را جلب خواهد کرد.
در این رابطه جعفر مرعشی، مشاور اتاق ایران و عضو شورای راهبری بهبود محیط کسبوکار گفت: یکی از نکات مهم این است که با ارکان بالای حکومت تعامل داشته باشیم. و در راستای اعتمادسازی به کمک مذاکره حرکت کنیم. ابهامزدایی از شبهات موجود را باید در دستورکار اتاق ایران قرار دهیم.
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: دنیای اقتصاد