
تاثیرات فناوری بر انرژی سبز
جف بزوس، مدیر اجرایی آمازون درحالیکه بالای یک توربین بادی غول پیکر در تگزاس ایستاده بود، یک مزرعه بادی در تگزاس را برای شرکت آمازون افتتاح کرد. تاسیساتی با ظرفیت 253 مگاوات در نزدیکی شهر اسنایدر . این مربوط به سال 2017 بود و تتاح مزرعه بادی بزوس که از طریق توییتر پخش شد، نقطه عطفی برای این شرکت بود. این مساله یک نشانه برای افزایش سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر به شمار میرفت. در آن زمان آمازون در جهان قدرت سبز سنگین وزن نبود، اما این تغییر کرده است: طبق دادههای جدید ، سال گذشته آمازون بزرگترین شرکت تجارت انرژی پاک در ایالات متحده بود.
این فقط آمازون نیست: شرکتهای فناوری از جمله گوگل، مایکروسافت و فیسبوک تبدیل به بزرگترین خریداران انرژی پاک در جهان تبدیل شدهاند. ادواردو انسونزا، مدیر مشتریان استراتژیک جهانی در شرکت Iberdrola ، میگوید: “نفوذ آنها بسیار زیاد است، این افراد قدرت زیادی در بازار دارند.”
شرکتهای فناوری به دلیل داشتن مراکز داده، که به مقدار زیادی انرژی برای خنک نگه داشتن سرورها نیاز دارند، مصرفکنندگان عمدهی برق هستند. مصرف کل برق آمازون، گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و اپل بیش از 45 تراوات ساعت در سال است، تقریباً به اندازه نیوزیلند. این میزان رشد خواهد کرد، زیرا افزایش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد.
در کنار این تقاضا، شرکت های فناوری برخی از بلندپروازانهترین اهداف آب و هوایی جهان را در پیش گرفتهاند. در زمانی که بیگ تک با افزایش نظارت سیاسی در مورد رشد روزافزون اقتصادی خود روبرو است، بزرگترین شرکتها با ایدهآلهای بالایی که قبلاً روی آنها برنامهریزی کردهاند، اهداف خود را پیگیری میکنند.
شروع پدیدهی انرژی سبز در شرکتهای بزرگ فناوری
این که این اتفاق چگونه رخ داد به سال 2010 برمیگردد، زمانی که گوگل اولین معامله انرژی پاک خود را امضا کرد. انسونزا میگوید: “به محض اینکه یکی از این غولهای فناوری شروع به کاری میکند، بقیه افراد نیز به دنبال آنها میروند، آنها همیشه به هم نگاه میکنند و جلو میروند.” قراردادهای بلند مدت برای خرید انرژی پاک برای شرکتهای بزرگ فناوری منطقی بود، زیرا مراکز دادهی آنها به حجم زیادی انرژی برای ادامه کار نیاز دارد. وی میافزاید: “توانایی مالی بالای این شرکتها نیز در پذیرفتن همچین چالشی قطعا موثر بوده است.”
معاملات انرژی پاک و اهداف آب و هوایی اکنون مرکز رقابت بین شرکتهای فناوری هستند و پیامدهای قابل توجهی برای کره زمین دارند.
موضوع اضطرار
مدیر مایکروسافت برد اسمیت اذعان میکند که در زمینه وعدههای آب و هوایی آنها کمی رقابت بین شرکتهای فناوری وجود دارد. وی میافزاید: ” این شرکت تحت تأثیر بنیانگذار آن بیل گیتس قرار گرفته است که وی بعنوان بخشی از کارهای خیرخواهانه خود تغییرات اقلیمی را مد نظر قرار داده است. من به طور منظم با بیل در مورد این کار صحبت میکنم، و او در به چالش کشیدن ما در این زمینه عالی است.”
مایکروسافت متعهد شده که تا سال 2030 “کربن منفی” باشد، این بدان معنی است که دیاکسیدکربن بیشتری از اتمسفر را از هر سال خارج میکند، بخشی از آن با استفاده از فنآوری مانند جذب مستقیم هوا است، که دیاکسیدکربن را از اتمسفر جذب میکند. این شرکت همچنین به هر تیم برای تولید گازهای گلخانهای صورتحساب میدهد، 15 دلار در هر تن، که باعث میشود کارکنان مراقب میزان انتشار گازهای گلخانهای بخش مربوط به خود باشند.
این یک رقابت نزدیک با گوگل است که هدف کدام یک دشوارتر است: گروه موتور جستجو متعهد شده است که تا سال 2030 تمام مراکز داده خود را با برق بدون کربن (مانند برق آبی ، باد و خورشیدی) 24 ساعته اداره کند.
مدیر عامل شرکت گوگل، سوندار پیچای، میگوید که “کار قابل توجهی” برای فعالیت در مراکز داده بدون کربن، به ویژه هنگام توسعه نیاز است. مصرف برق سالانه گوگل بین سالهای 2013 و 2018 تقریباً سه برابر شده است.
اما پیچای میگوید که آنچه که او را فورا متقاعد کرد زندگی در آتش سوزی سال گذشته کالیفرنیا – که آسمان دره سیلیکون را با دود و خاکستر برای روزها تاریک کرد – بود. در مورد تغییرات آب و هوایی، “ما مدتی است که علائم هشدار دهنده داریم و علائم هشدار دهنده به طور فزایندهای تکرار میشوند”.
انتشار گازهای گلخانهای بخش فناوری
بر اساس گزارشی که این ماه توسط دانشگاه لنكستر و مشاوره جهانی كوچك منتشر شده، بخش IT به طور مستقیم 1.8 تا 2.8 درصد از انتشار جهانی گازهای گلخانه ای دخیل است. (این شامل مراكز داده، شبكههای مخابراتی و دستگاههای كاربر است). این تقریباً برابر همان میزان انتشار از بخش حمل ونقل هوایی است. در کشورهایی مانند ایالات متحده، که مصرف برق نسبتاً کم است، رشد تقاضای مراکز داده بسیار بالا است.
میراندا بالنتین، مدیر اجرایی اتحادیه خریداران انرژیهای تجدیدپذیر، ضمن اشاره به اختصاص 38 درصد کل ظرفیت جدید قراردادی طی پنج سال گذشته شرکتهای فناوی میگوید: “شرکتهای فناوری واقعاً از نظر اندازه بر کل بازار تسلط دارند” ،. داده های حاصل از Reba نشان میدهد که خرید برق پاک شرکتها در ایالاتمتحده در سال گذشته به رکورد 10.6GW رسیده است که معادل ظرفیت کل نیروگاهای بادی دریایی انگلیس است.
خوشحال نگه داشتن کارمندان نیز بخشی از منطق است. در یک فضای رقابتی برای استخدام ، شرکتهای فناوری نمیتوانند نسبت به مسایل محیط زیستی بیتفاوت باشند- و کارمندان آنها در این مورد بسیار جدی عمل میکنند. در سپتامبر 2019 ، صدها کارمند از گوگل، آمازون و مایکروسافت یک گردهمایی آب و هوایی برگزار کردند که زمان آن همزمان با تظاهرات به رهبری گرتا تونبرگ در نیویورک بود. یکی از خواستههای اصلی کارمندان این بود که شرکتهای فناوری از ارائه خدمات یادگیری ماشین به شرکتهای نفت و گاز جلوگیری کنند. تقاضایی که هنوز هیچ یک از آنها، آن را عملی نکردهاند.
در آمازون ، نیز این جنبش زیست محیطی فعالانه تعقیب میشود. یک روز قبل از اعتراض کارمندان، بزوس با تعهد جدیدی برای آمازون اقدام به پیشدستی کرد. با هدف انتشار صفر خالص تا سال 2040، و مطابقت 100 درصد از توان خود را با خریدهای تجدید پذیر تا سال 2025.
چالش تولید گازهای گلخانه ای در آمازون
آمازون دیرتر از همتایان خود به این رقابت اقلیمی پیوست و راه بیشتری برای پیمودن دارد: آمازون مصرف بسیار بیشتری از گوگل یا مایکروسافت دارد. چالش تولید گازهای گلخانه ای در آمازون فقط شامل مراکز داده نمیشود بلکه مراکز تحقیق و کامیونهای تحویل نیز بخشی از آن است. اگرچه آمازون بزرگترین خریدار انرژی پاک در جهان است، این میزان فقط 42 درصد از مصرف برق آن در سال 2019 را پوشش میدهد. برای رسیدن به صفر خالص تا سال 2040، این شرکت خرید انرژی پاک و سرمایهگذاری در وسایل نقلیه الکتریکی را افزایش میدهد.
با این حال، رولف اسکار، مدیر کمپین در Greenpeace ، میگوید: “من فکر میکنم بخشی از اقداماتی که آمازون انجام داده صرفا برای نمایش بوده و صادقانه نبوده است. شفافیت لازم و کافی برای اقدامات وجود ندارد. ” وی با تأکید بر حمایت از جبران کنندههای کربن در تعهدات آمازون در مورد تغییرات آب و هوایی، اظهار داشت: این میتواند یک “راه حل نادرست” باشد. چرا که آمازون در گام اول بجای متعهد بودن به تعهدات فقط اعتبار مورد نیاز را از طریق رسانهها و تبلیغات برای خود فراهم آورده است.
شبکه ی سبز
انگیزه هرچه باشد، قدرت خرید شرکتهای بزرگ فناوری در حال حاضر تأثیر بسزایی در شکلگیری توسعه انرژی پاک، به ویژه در ایالاتمتحده داشته است. تأسیسات جدید باد و خورشیدی در سال 2020 علیرغم حمایت محدود فدرال از انرژیهای تجدیدپذیر در دوران دولت ترامپ ، در ایالات متحده به رکورد رسید.
اودد رون، مدیر اجرایی انرژی ادیسون، میگوید شرکت های فناوری “به طور قابل توجهی” بازار انرژیهای تجدیدپذیر را تسریع کردهاند. “حالا اگر شرکتهای فناوری نبودند، آیا به هر حال این اتفاق می افتاد؟ شاید. احتمالاً بیشتر طول میکشید. “
همانطور که شرکتهای فناوری اهداف سبز خود را دنبال میکنند، این امر باعث ایجاد چالشهایی برای برخی از شبکههای تاسیساتی میشود. در مناطقی که تقاضا برای انرژی پاک از فناوری در حال افزایش است، برخی از شرکتهای صاحب نیروگاههای گازسوز و زغال سنگ ممکن است مجبور شوند آنها را زودتر از حد انتظار تعطیل کنند و متحمل خسارات مالی شوند.
Reba’s Ballentine میگوید: “بین ساخت پروژههای جدید با کربن صفر تنش وجود دارد، در حالی که ما هنوز نیروگاههای سوخت فسیل را در شبکه داریم.” “ما واقعاً در ایالات متحده (به دلیل خرید گسترده انرژی پاک) به نقطهای رسیده ایم که باید کل شبکه را مورد بازبینی قرار دهیم.” در سه سال گذشته، بیش از 70 شرکت تأسیساتی در ایالات متحده اهدافی را اتخاذ کردهاند تا انتشار خالص خود را 80 تا 100 درصد کاهش دهند، که دلیل عمده آن تقاضای مشتریان آنها برای این کار است.
آماندا پترسون کوریو ، مذاکره کننده انرژی مرکز داده گوگل، اظهار کرد: “ما میخواهیم شبکه را برای همه سبز کنیم.” وی میافزاید: “این در واقع سیگنالی را به صنعت ارسال میکند – کاربران نهایی شما انرژی پاک می خواهند.”
با خرید انرژی در این مقیاس، ممکن است فقط زمان لازم باشد تا شرکتهای فناوری خودشان وارد تجارت انرژی شوند. در فیسبوک – که رتبه سوم جهانی خرید انرژی پاک شرکتها را به خود اختصاص داده است – این شرکت اولین سهام مستقیم خود را در یک پروژه خورشیدی در اندروز کانتی، تگزاس، که سال گذشته شروع به کار کرد، خریداری کرد.
توسعه شرکتهای فناوری همگام با انرژی پاک
شرکت های فناوری با رشد کسب و کار خود مجبور به خرید هرچه بیشتر انرژی پاک و سرمایهگذاری در ظرفیت ذخیرهسازی باتری هستند. حتی با وجود پیشرفتهای حاصل شده در زمینهی کاهش مصرف انرژی مراکز داده، همچنان رشد تقاضا برای این بخش از این دستاوردها پیشی گرفته است، به ویژه برای شرکتهای بزرگ فناوری.
Urvi Parekh، مدیر انرژیهای تجدیدپذیر در فیسبوک میگوید: “ظهور استفاده از ویدئو و مصرف بیشتر باعث افزایش تقاضای مراکزداده و افزایش مصرف برق میشود.” مصرف برق آن بین سالهای 2015 و 2019 چهار برابر شده است. همچنین ما به بهرهوری انرژی این مراکز داده بسیار متعهد هستیم، اما با محصولات و خدمات جدید، همچنان مصرف انرژی این مراکز رو به افزایش است.”
ناسازگاری انتشار
غولهای بزرگ فناوری در دو حوزه تحت فشار فعالان محیطزیستی قرار دارند: یکی خدماتی که آنها به شرکتهای نفت و گاز ارائه میدهند و از هوش مصنوعی برای بهبود استخراج سوختهای فسیلی استفاده میکنند. کایل هریسون، یکی از تحلیلگران بلومبرگنف میگوید: “این نوعی شمشیر دو لبه برای بسیاری از این شرکتهای فناوری محسوب میشود. این شرکتها به دنبال توسعه و بهرهگیری از تکنولوژی اینترنت اشیا هستند، در عین حال به دنبال پیشرو بودن در پایداری هستند”.
مورد دیگر فعالیتهای لابی آنها است. بر اساس گزارشی از تحلیلگران مستقر در لندن، InfluenceMap، تنها 4 درصد از هزینههای گزارش شده برای لابی فدرال ایالاتمتحده برای اپل، آلفابت، آمازون، فیسبوک و مایکروسافت مربوط به آب و هوا بوده است. نات كوهانه، نایب رئیس ارشد صندوق دفاع از محیطزیست در واشنگتن میگوید: “ما نمیخواهیم صرفاً با شركتهای خریداری كننده برق پاک، تغییرات آب و هوا را حل كنیم.”
با ادامه رشد شرکتهای فناوری – ارزش آنها طی همهگیری کرونا افزایش یافته است-. برخی از فعالان نسبت به فرهنگ مصرفگرایی و راحتی که برای خدمات سریع تحویل آمازون درنظر گرفته شده ، هشدار دادهاند. دیگران به کانالهای آزادی که منکران تغییرات اقلیمی برای انتشار و تبلیغ دیدگاههای خود در فیسبوک دارند، اشاره کردهاند.
از مسائل رایج شرکتهای فناوری
یکی از مسائل رایج در مورد رویکردهای شرکتهای فناوری درمورد تغییرات اقلیمی وجود دارد، این است که آنها معتقدند فناوریهایی مانند انرژیهای تجدیدپذیر و جذب مستقیم هوا مشکل را حل میکند. این فلسفه توسط فعالانی مانند تونبرگ مورد حمله قرار گرفته است و آنها میگویند تغییر رفتار انسان به همان اندازه یافتن راه حلهای فنی مهم است. همانطور که غولهای فناوری سبز میشوند، تکتک ما نیز لازم است روش زندگی خود را تغییر دهیم.