اهمیت و انواع بوم کسب و کار ؛ شما به کدامیک نیاز دارید؟
اگر به فکر راه اندازی یک تجارت کوچک هستید ، به احتمال زیاد از قبل می دانید که یک طرح تجاری چیست و شنیده اید که به آن نیاز دارید. اما آیا واقعاً هدف یک طرح تجاری را میدانید؟ آیا واقعاً اهمیتی دارد که برای تجارت کوچک خود یکی داشته باشید؟ و چگونه می توانید یک طرح کسب و کار کوچک ایجاد کنید که در واقع مفید باشد؟ مقدمه و نکات زیر زمینه را برای ایجاد یک برنامه کارآمد کوچک تجاری برای مشاغل جدید شما فراهم می کند.
بوم کسب و کار
در سادهترین شکل ، یک بوم کسب و کار سندی است که اصول اولیه مربوط به تجارت، محصولات و خدمات شما را مشخص میکند. بازاری را که هدف قرار دادهاید؛ اهدافی که برای تجارت خود دارید. و اینکه چگونه به این اهداف دست خواهید یافت.
بوم کسب و کار یکی از چندین برنامه مهمی است که هنگام شروع کار باید داشته باشید. بوم کسب و کار شما باید این عوامل را با هم ترکیب کند، عناصر برنامه بازاریابی و برنامه مالی شما را در یک سند جامع قرار دهد. برنامه کاری خود را به عنوان یک نقشه یا طرح اصلی تصور کنید که تجارت شما را از مرحله راه اندازی از طریق تأسیس و در نهایت رشد تجارت راهنمایی میکند.
چرا واقعاً به یک بوم کسب و کار نیاز دارید؟
دلایل زیادی وجود دارد که شما به یک طرح تجاری یا همان بوم کسب و کار احتیاج دارید، اگرچه این دلایل بسته به نوع کسب و کار شما متفاوت هستند. و البته اینکه شما چگونه میخواهید از برنامه تجاری خود استفاده کنید. اما موضوع مشترک برای همه مشاغل این است که یک طرح تجاری ضروری است. در نهایت چگونه میتوان بدون هیچ نوع برنامه مدونی که به شما کمک کند، تجارت خود را راه اندازی کرده و رونق بگیرید؟
دلایل نیاز به بوم کسب و کار
برخی از دلایل نیاز به یک طرح تجاری کوچک که ممکن است در مورد شما صدق کند عبارتند از: در صورت اقدام برای وام بانکی، تجارت خود را به سرمایه گذاران متصل کنید یا یک شریک تجاری بیاورید، شما قطعا یک طرح تجاری لازم است. شما بدون درک بازار هدف خود، تحقیق در مورد رقابت، واقعاً نمی توانید ایده کسب و کار خود را عملی کنید.
به منظور انجام این کار به تجزیه و تحلیل و امکان سنجی تمام جوانب کسب و کار نیاز خواهید داشت. یک بوم کسب و کار خوب نه تنها موقعیت کنونی شما و جایگاهی که در آینده میخواهید باشید را تشریح میکند، بلکه به شما کمک می کند اقدامات خاصی را که باید برای رسیدن به آنجا انجام دهید شناسایی کنید.
یک طرح تجاری میتواند با رشد کسب و کار شما اطلاعات اساسی در مورد تجارت، استراتژی و مدیریت منابع را ارائه دهد. بخش مالی بوم کسب و کار در واقع مبنای بودجه و ابزاری مفید برای مدیریت است. در این بخش باید جریان نقدی به صورت ماهانه مشخص شود. سوال بعدی که باید در نظر گرفته شود این است که کدام نوع برنامه برای کسب و کار شما مناسب است.
انواع بوم کسب و کار
بوم کسب و کار سنتی در مقابل برنامههای تجاری یک صفحهای در واقع انواع مختلفی از برنامههای تجاری وجود دارد. از جمله برنامههای شروع ، اسناد برنامهریزی داخلی، برنامههای استراتژیک، برنامههای عملیاتی و برنامههای تجاری ایجاد شده برای تمرکز بر رشد.
هر یک از انواع بوم های کسب و کار اهداف متفاوتی دارند، اما همه این نسخهها به طور کلی در یکی از دو قالب اصلی قرار میگیرند – یک طرح تجاری سنتی (که به آن رسمی یا ساختاری نیز گفته میشود) یا یک طرح تجاری ساده (که اغلب به آن یک صفحهای نیز گفته میشود).
بخشهای مختلف بوم کسب و کار سنتی
بوم کسب و کار سنتی همان چیزی است که اکثر صاحبان مشاغل کوچک با شنیدن اصطلاح “طرح تجاری” در مورد آن فکر میکنند (و اغلب از آن ترس دارند). این نوع طرح معمولاً یک سند طولانی و بسیار رسمی است که دارای اطلاعات گستردهای است و نوشتن آن معمولا برای بسیاری از صاحبان مشاغل جدید دشوار است. یک بوم کسب و کار سنتی معمولاً شامل بخشهای زیر است:
خلاصه اجرایی:
برجستهترین اطلاعات در سند طرح تجاری مربوط به این بخش است. این تنها بخشی است که قبل از اتخاذ تصمیمگیری نوشته شده است.
شرح شرکت:
در کجا مستقر هستید ، شرکت چقدر بزرگ است، چشم انداز و مأموریت شما چیست؟
محصولات یا خدمات:
آنچه شما با تأکید بر ارزشی که قصد دارید به مشتریان یا مشتریان خود ارائه دهید میفروشید.
تجزیه و تحلیل بازار:
مروری دقیق بر صنعتی که قصد دارید محصول یا خدمات خود را در آن بفروشید و خلاصهای از بازار هدف و رقابت شما.
استراتژی بازاریابی:
رئوس مطالبی که در آن کسب و کار شما مناسب با بازار است و نحوه قیمتگذاری، تبلیغ و فروش محصول یا خدمات خود را بیان کنید.
خلاصه مدیریت:
نحوه شکلگیری تجارت شما، چه کسی درگیر آن است و نحوه مدیریت تجارت.
بوم کسب و کار یک صفحهای
خبر نه چندان جالب این است که برای تکمیل یک طرح تجاری سنتی زمان طولانی و تحقیقات بسیار زیادی لازم است. خبر خوب این است که تمام مشاغل به یک طرح تجاری سنتی نیاز ندارند. این ما را به قالب برنامه کسب و کار دوم میرساند – برنامه تجاری ساده یا یک صفحهای. یک طرح تجاری یک صفحهای یک طرح تجاری ساده و مختصر است که میتوانید همانطور که هست یا به عنوان نقطه شروع یک طرح تجاری سنتی استفاده کنید.
اگرچه این یک نسخه خلاصه از بوم کسب و کار سنتی است، شما برای تهیه طرحی که واقعاً برای شما مفید است همچنان باید اطلاعاتی را که مخصوص کسب و کار شماست جمع آوری کنید.
هنگام ایجاد طرح تجاری ساده خود آماده پاسخگویی به سوالات زیر باشید: چشم انداز: چه چیزی ایجاد میکنید؟ در یک سال، سه سال و پنج سال تجارت شما چگونه خواهد بود؟ ماموریت: ماموریت شما چیست؟ چرا این تجارت را شروع میکنید و هدف چیست؟ اهداف: آیا اهداف تجاری شما اهداف هوشمندانهای محسوب میشود؟ موفقیت را در دستیابی به اهداف خود چگونه ارزیابی خواهید کرد؟ استراتژیها: چگونه میخواهید تجارت خود را بسازید؟ چه چیزی میفروشید؟ پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما چیست (یعنی چه چیزی کسب و کار شما را از رقبا متفاوت میکند)؟ سرمایه اولیه: میزان کل سرمایه اولیه