استارتاپ مزرعه رباتیک با ۹۵ درصدآب و زمین کمتر و محصولی با کیفیت
در کنار آخرین کارخانه فولاد در شهر صنعتی فقیر برادوک در امتداد رودخانه Monongahela، تنها 9 مایلی از برج فولاد ایالات متحده پیتسبورگ، یک تجارت کشاورزی عمودی با حمایت میلیاردر نیکلاس پریتزکر به عنوان یک مبتکر در فناوری کشاورزی در حال رشد است. این استارتاپ مزرعه رباتیک که در سال 2016 با نام RoBotany توسط دانشجوی MBA آستین وب تأسیس شد. قصد دارد بازار 60 میلیارد دلاری محصولات ایالات متحده را تحت سلطه خود درآورد.
این کسبوکار نوظهور که اکنون با صدایی مناسبتر برای مصرفکننده شناخته میشود، از فناوری پیشرفته، ۷۵ میلیون دلار سرمایه، افزایش توزیع و یک تیم مدیریتی گسترده بهره میبرد. مدیر عامل این تاسیساتوکه فصل پنجم نام گرفته، با اطمینان پیشبینی میکند که فصل پنجم میتواند طی پنج سال آینده یک کسبوکار 15 میلیون دلاری در پیتسبورگ و 500 میلیون دلار از طریق برنامههای توسعه جغرافیایی باشد. و تخمین میزند که فروش امسال به نرخ درآمدی دو رقمی و افزایش درآمد 600 درصدی خواهد رسید.
آقای وب، که 33 سال دارد. گفت: “تاسیسات تولید هوشمند ما عملکرد، طعم و بافت سبزیجات را بهبود میبخشد. و این کار را با 95٪ آب کمتر، 95٪ زمین کمتر، و بدون استفاده از آفت کش ها یا مواد شیمیایی انجام می دهد.” سیستم اختصاصی خودکار فصل پنجم با تکیه بر هوش مصنوعی، رباتیک و دادهها برای کنترل نور، آب و مواد مغذی و برداشت سبزی های برگ دار، محصولات تازه را در تمام طول سال در داخل خانه در سینیهای عمودی رشد میدهد.
هیدروپونیک به عنوان منبع غذایی به سرعت در حال رشد است
در حال حاضر کمتر از 1 درصد از محصولات تازه از طریق سیستمهای هیدروپونیک در مقابل کشاورزی سنتی کشت میشود. اما Mordor Intelligence پیشبینی میکند تا سال 2025 تقریباً 11 درصد رشد کند و به حدود 600 میلیون دلار برسد. برایان هالند، مدیر عامل Cowen & Co در نیویورک گفت: عملیات قابل اطمینانتر خطر را از بین می برد. او افزود: «این مسابقه ای است با برندگان بالقوه متعدد که میتوانند مدل اقتصادی رشد خودکار و روباتیک را ثابت کنند. «فصل پنجم اگر نگوییم پیشرفتهترین فصل، در زمینه تلفیق فناوری و روباتیک برای کاشت سبزیجات در داخل خانه با هزینه کمتر، پیشرفتهتر است.»
فصل پنجم در یک بازار سرمایه بر و بسیار پراکنده با بیش از 2000 مزرعه، عمدتاً کوچکتر و تعداد انگشت شماری بازیگر در مقیاس بزرگتر، رقابت می کند. یکی از بزرگترین آنها Plenty Unlimited مستقر در سانفرانسیسکو است که اخیراً 400 میلیون دلار بودجه استراتژیک از Walmart دریافت کرده. و قصد دارد محصولات تازه خود را از تأسیسات Compton خود در فروشگاههای خردهفروشی در کالیفرنیا بفروشد. رقیب اصلی دیگر AeroFarms در نیوآرک، نیوجرسی است که قرارداد SPAC را برای عرضه عمومی در اکتبر 2021 لغو کرد. و به ایجاد ظرفیت در مزرعه Danville، ویرجینیا ادامه میدهد.
آقای وب گفت: رهبری بازار فقط تابعی از زمان و سرمایه است.
فصل پنجم که برای توسعه تجارت خود و همگام شدن با رقبا مسابقه می دهد، قصد دارد دومین مزرعه رشد سرپوشیده خود را در سال 2023 بسازد. و در حال مذاکره برای یک قطعه زمین در کلمبوس، اوهایو، نزدیک فرودگاه جان گلن است. از طریق شراکت با سازنده هوموس Sabra در دسامبر 2021، این شرکت همچنین خط تولید جدیدی از بستههای سالاد با نام تجاری مشترک را با قیمت 6 تا 8 دلار معرفی کرده است. توزیع محصولات آن در ماه مارس امسال در فروشگاههای Giant Eagle و همچنین Kroger و ShopRite در 10 ایالت و 1000 مکان، با هدف رسیدن به 3000 فروشگاه مواد غذایی در سال 2023 گسترش مییابد.
جهش رشد استارتاپ مزرعه رباتیک
جهش رشد فصل پنجم، دوره جدیدی از فناوری پیشرفته را برای پایتخت سابق فولادسازی نشان می دهد. دهها استارتآپ فناوری منطقهای در پیتزبورگ و در سرتاسر کمربند فولاد سابق در حال ظهور هستند. زیرا کارگران کارخانهها به مشاغل فنی انتقال مییابند و شهرکهای صنعتی قدیمیتر راهاندازی میشوند.
رو خانا عضو کنگره از سیلیکون ولی، نویسنده کتاب «شأن در عصر دیجیتال» گفت:
«کارگران و تکنسینهای کارخانه میدانند چگونه چیزها را بسازند و یک کار خارقالعاده تیمی و اجتماعی دارند. آنها در حال سرپیچی از قراردادهای گذشته هستند.
با آماده شدن، فصل پنجم تیم رهبری خود را در ژانویه گسترش داد، در حالی که انتظار میرود تعداد کارکنان از 80 نفر در سال آینده به 100 نفر افزایش یابد. برایان گریفیث، کهنه کار امور مالی و فناوری، به عنوان مدیر مالی شرکت نیمه هادی Skorpios Technologies با تجربه در Credit Suisse و Guggenheim Partners وارد هیئت مدیره شد. وارون خانا به عنوان معاون محصولات غذایی از پست های رهبری استخدام شد. گلن ولز به عنوان معاون ارشد فروش پیوست و قبلا در Quaker Oats، Welch’s و Dole کار می کرد.
یکی دیگر از جنبه های استراتژی رشد آن، هزینه برنامه ریزی شده 70 میلیون دلاری در مزرعه عمودی جدید کلمبوس است که سه برابر بزرگتر از کارخانه 27 میلیون دلاری برادوک است، از جمله توسعه املاک و مستغلات برای زمین، ساختمان و تجهیزات. مزارع خودکار این شرکت تنها به 35 تا 50 کارگر تولیدی نیاز دارند. کارخانه پیتزبورگ سالانه چهار میلیون وعده سالاد تولید میکند، در حالی که انتظار میرود مرکز بزرگتر اوهایو 15 میلیون غذا تولید کند. فصل پنجم با گروه های توسعه اقتصادی One Columbus و Jobs Ohio در مکان جدید کار می کند.
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: CNBC