پژوهش های ثروت آفرین، جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی
پژوهش های ثروت آفرین : دانشگاهیان برای نقشآفرینی در حل مسائل اساسی کشور ، باید پژوهش محوری را سرلوحه کارهای خود قرار دهند. به علاوه اگر دانشجویان و اساتید به پژوهش اثرگذار و هدفمند اهمیت بدهند و تحقیقات و پایاننامههای مسئلهمحور به دولت و جامعه معرفی شود، در سطح دانشگاه و کشور، گفتمان پژوهشمحور شکل میگیرد.
در سالهای اخیر دانشگاه آزاد اسلامی ضمن پاسخ به درخواست بسیاری از مشتاقان علم در کشور برای ارتقای پژوهش و فناوری در دانشگاه، گامهای مؤثری برداشته داده است. امروز این دانشگاه بیش از ۶ میلیون نفر فارغالتحصیل دارد.
در واقع دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن بیش از ۴۰۰ واحد و مرکز دانشگاهی، ۲۰ میلیون مترمربع فضای دانشگاهی، ۲۴ هزار عضو هیئت علمی تماموقت، ۴۵ هزار عضو هیئت علمی نیمهوقت و حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار دانشجو اقدامات مثبتی در راستای ترویج و ارتقای پژوهش و فناوری مسئلهمحور انجام داده است.
هر ساله این دانشگاه با برگزاری جشنواره فرهیختگان به دنبال معرفی دستاوردهای علمی و دانشگاهیان نخبه و متخصص است. در حال حاضر بیش از چهار ماه است که روحالله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری و رئیس شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل برگزاری هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استانها ابلاغ کرده است.
در این دستورالعمل آورده شده که این جشنواره به منظور شناسایی و تشویق اعضای هیئت علمی، دانشجویان، دانشآموزان و فناوران این دانشگاه در حوزههای مختلف علمی، پژوهشی و فناوری بهصورت یکپارچه و ملی برگزار خواهد شد.
علاوه بر این نشان ویژه، حوزه فنی و مهندسی، حوزه علوم پایه، حوزه علوم کشاورزی، حوزه علوم انسانی، حوزه علوم پزشکی، حوزه هنر و معماری، اختراع، ثبت اختراع بینالملل، شرکت دانشبنیان، مرکز رشد، انجمنها، کرسی نظریهپردازی، کرسی ترویجی، کارشناس برتر پژوهش، معاون پژوهش و فناوری، آزمایشگاه، واحد فناور، واحد دانشگاهی برتر در حوزه پژوهش و فناوری، مرکز تحقیقات، سرای نوآوری، کارآفرین و فناور از جمله حوزههای علمی هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان است.
به پژوهشهای ثروتآفرین در جشنواره فرهیختگان بهای بیشتری داده میشود
دبیر اجرایی هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، محمد نریمانیراد در گفتوگو با خبرنگار آنا میگوید: مانند جشنوارههای سابق در هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان نیز مقرر شد که کارهای پژوهشی اساتید و دانشجویان بهنوعی معرفی شود و آنها را به جامعه بشناسانیم.
مقالات و کتابهای ذیقیمتی که توسط اساتید تألیف یا ترجمه شده، از نظر پژوهشی و علمی در سطح بالایی هستند. البته هدف عمده ما در جشنواره اولاً معرفی کارهای خاص را است، و دوماً تشویق همه اساتید و دانشجویان برای سوق به علم و پژوهش.
وی ادامه داد: هدف جشنواره فرهیختگان حرکت دادن کل جامعه دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و جامعههای دانشگاهی دیگر سوق دادن آنها به سوی پژوهش، ابتکار، ابداع و اختراع است.
حرکت به سوی پژوهش هدفمند، هدف جشنواره است که امکان حل مشکلات جامعه را بهوجود آورد. در کشور عزیزمان در حال حاضر باید مشکلات را احصا کنیم و مقرر شود هر یک از اساتید و دانشمندان به سمت این مشکلات بروند و برای حل آنها تلاش کنند.
ملکنیا افزود: معیار مقالات و طرحهای دانشگاهی، قابلیت اجرا شدن در صنعت است
داور هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، لاله ملکنیا معتقد است: یکی از بزرگترین جشنوارههای حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی جشنواره فرهیختگان است که جایگاه خود را در کنار جشنوارههایی که در سطح کشور مثل جشنواره خوارزمی برگزار میشود، پیدا کرده است.
کتاب برتر، مقاله برتر، پایاننامه برتر، پژوهشگر برتر، رساله برتر و… جایگاه ویژهای دارد، این نگاهی است که در جشنواره فرهیختگان وجود دارد.
وی ادامه داد: کسی که به عنوان عضو هیئت علمی برتر، دانشجوی برتر و به بیان کلی پژوهشگر برتر انتخاب میشود باید در ابعاد مختلف مانند کتاب، مقاله، طرح بروندانشگاهی و… قوی باشد و قادر باشد در سطوح بینالمللی نقشآفرینی کند.
در گذشته بیشتر نگاه جشنواره این بود که آیا رساله فلان شخص خوب است یا خیر و اینکه تعداد مقالات ، بررسی شود. این مساله که چقدر این رسالهها، مقالات و طرحها قابلیت اجرایی در صنایع یا بهکارگیری در جامعه را داشته باشد، هنوز خیلی عمیق نشده است.
آنچه همهی داوران بخش فنی و مهندسی هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان روی آن اتفاق نظر دارند این است که کسی پژوهشگر برتر است که علاوه بر اینکه در حوزه تولید علم گام برمیدارد، باید قابلیت این را داشته باشد که این تولید علم را کاربردی نیز بکند. در این حوزه بعضی از پروندهها کمبود دارند و باید دانشگاهیان در این حوزه تقویت شوند.
مدیرکل کانونهای دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی میافزاید: در گذشته صرفاً بحث آموزش و تولید علم در رسالت دانشگاهها مطرح بود و کمتر به کاربردیشدن علم توجه میشد. اما در حال حاضر باید دانشگاهها به سمت دانشگاه کارآفرین و نسل سوم و چهارم روی بیاورند. کارهایی که در این زمینه انجام شده کم است و باید توسعه یابد.
وی ادامه داد: اداره کل کانونهای دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی به سوی تقویت و بهبود رابطه دانشگاه با صنعت سوق پیدا کرده است.
نظر ما این است که اگر امکان ارتباط با صنعت برای استان یا واحدی وجود ندارد اما پتانسیل دارد که بتواند کارِ کاربردی انجام دهد، پروژههای کلان با تعاملهایی که اداره کل کانونهای دانشگاه، صنعت و جامعه با سازمانها، نهادها و وزارتخانهها دارد، در اختیار اساتید قرار داده شود.
تولید علم و کارفناورانه ویژگی پژوهشگر برتر
ملکنیا تاکید کرد، در میان اساتید شرکتکننده در جشنواره فرهیختگان، بعضی تولید علم خوبی دارند و بعضی دیگر فناور هستند. اما این که یک پژوهشگر برتر، هم تولید علم داشته باشد و هم فناور باشد، حالت مطلوبتر است.
این دو باید بهگونهای تجمیع شوند. به دلیل اینکه کسی که تولید علم میکند، تجربه بالا دارد، مدت زمان طولانی در دانشگاه بوده و توانسته امتیازهای خوبی کسب کند. از طرف دیگر کسی که فناور است، جوان است و شاید بُعدهای تولید دانش او به اندازه کسی که از نظر مرتبه علمی در سطح استاد است و تولید علم کرده است نمیرسد.
جباری یکی از داوران هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان: این رویداد با داشتن بخشهای مختلف بهصورت گسترده به ارزیابی پژوهشگران میپردازد.
داور هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی ، محمدمهدی جباری، همچنین در ادامه افزود: پژوهشگران برتر در سه دهه گذشته در جشنوارههای پژوهش و فناوری که در کل کشور برگزار میشد، انتخاب میشدند.
ولی ابتکار که مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی طی هفت دوره در هفت سال گذشته انجام داده، این بوده است که طیف بررسی فعالیتها و کارهای پژوهشی و فناوری را با تعریف و راهاندازی جشنوارهای به نام فرهیختگان، گستردهتر کرده است.
این جشنواره در کنار بررسی و انتخاب مدارک و مستندات مربوط به پژوهشگران برتر در ۶ گروه آموزشی، فعالیتهای دیگر را هم مانند مقالات علمی، کتاب ، فناوریها و موارد دیگر که در زمینه فناوری و پژوهش اهمیت دارند را مورد ارزیابی و بررسی قرار میدهد.
وی ادامه میدهد: این موضوع سبب میشود فعالیتهایی که در این راستا صورت میگیرد بهطور تکبُعدی نبوده و در همه حوزهها انگیزه و رقابت بهوجود آید تا اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با این رقابتی که انجام میشود، بتوانند در همه عرصهها فعال باشند.
چه پژوهشگران برتری که بهعنوان عضو هیئت علمی فعال هستند، و چه دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در نگارش پایاننامههای با کیفیتشان تلاش میکنند، همه فرصت رقابت را دارند تا بتوانند کار با کیفیتی کار عرضه کنند.
این مبحث به صورت جداگانه در گروههای مختلف آموزشی مورد بررسی داوران جشنواره قرار میگیرد و هر سال بخشهای جشنواره ، بهینه شده و مورد ارزیابی مجدد قرار میگیرند تا نتیجه داوری بتواند تأثیر مثبت و بیشتری را در فعالیتهای آینده داشته باشد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت، بررسی رساله و پایاننامه در دو گروه کارشناسی ارشد و دکتری در گروههای ۶ گانه آموزشی انجام میشود. در طرح پایش دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و همکارانشان پیشنهاد دادند، پژوهش یکپارچه اثرگذار شبکهای مورد بررسی قرار گرفت، کوشش شده که در مباحث و رشتههای مختلف، موارد کاربردی را در سطح جامعه رصد کرده و در شبکه پایش قرار دهند.
امتیازهای ویژهای در طرح پایش در نظر گرفته میشود که دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی را ترغیب میکند تا با انتخاب موضوع از سامانه پژوهشیار، فعالیتی انجام دهند که به گونهای مشکلی از صنعت و جامعه را برطرف کند.
جباری باور دارد: این موضوع کمکم دارد نمود خود را در پایاننامهها نشان میدهد و هر سال پیشرفت بیشتری کرده است.
در ادامه، پایاننامههایی که مورد ارزیابی داوران جشنواره فرهیختگان قرار میگیرد، با توجه به دستاوردهای پژوهشی که از پایاننامه بدست میآید، مانند مقالات ملی و بینالمللی، کنفرانسها و مجلات معتبر ، تولید دانش، ثبت اختراعها و همینطور فناوریهای نوین میتواند بسیار مفید واقع گردد.