وب سایت رسمی گروه بین المللی 10Points

آموزش علم پتروشیمی

من صمد كارگر با تجربه ٢٥ ساله در شيمی و پتروشيمی به شما ياد ميدهم چگونه با استفاده از اين صنعت پول ساز، ثروتمند و روياهاتون رو بسازين.​

شرکت های بزرگ نفتی و چهارشنبه سیاه در دادگاه

شرکت های بزرگ نفتی و چهارشنبه سیاه در دادگاه

چهارشنبه سیاه برای شرکت‌های بزرگ نفتی در دادگاه

 

مبارزان نقطه عطف را سهامداران، هیئت مدیره‌ها و لاهه می‌دانند که شورون، اکسون موبیل و شل را مجبور به کاهش آلودگی می‌کنند. دنیا دیگر با آلودگی سوخت‌های فسیلی کنار نمی‌آید. این پیام فاحشی بود که این هفته در یک روز بی‌سابقه برای نقش آنها در بحران آب و هوا به شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی داده شد.

 

اهداف اساسی مدنظر سهامداران است

 

در طی یک شکست خیره‌کننده برای صنعت نفت، طی کمتر از ۲۴ ساعت، دادگاه‌ها و اتاق‌های هیئت مدیره، مدیران شرکت‌های شورون، اکسون موبیل و شل را محکوم کردند. دادگاهی در لاهه به شل دستور داد که برای کاهش انتشار آب و هوا بسیار فراتر از این عمل کند. در حالی که اعتراض سهامداران در ایالات متحده اهداف انتشار گازهای گلخانه‌ای در شورون و تغییرات اساسی هیئت مدیره در اکسون را تحمیل کرد.

تردیدی نیست که اخبار این هفته به اندازه ضربه مستقیم به بدنه شرکت‌های بزرگ نفتی نبوده است. “مارک لوئیس، استراتژیست اصلی پایداری در BNP Paribas Asset Management می‌گوید. “آنها باید اکنون تشخیص دهند که تغییرات کوچک دیگر مدنظر نیست. سهامداران و جامعه می‌خواهند این صنعت کاملاً تعمیرات اساسی شود. ”

چهارشنبه سیاه نقطه عطفی برای مبارزان تغییرات اقلیمی

 

برای مبارزان آب و هوایی، “چهارشنبه سیاه” صنعت نفت نقطه عطفی در عواقب مالی و حقوقی در انتظار شرکت‌های نفتی بود. شرکت‌هایی که سریع عمل نمی‌کنند تا پاسخگوی نقش خود در جلوگیری از فاجعه آب و هوایی باشند.

جاسپر تولز ، مشاور عمومی سابق Greenpeace International می‌گوید: “صادقانه لحظه‌ای واقعا احساسی بود.” وی به گاردین گفت، حکم دادگاه هلند مبنی بر دستور دادن شل برای کاهش ۴۵ درصدی انتشار خود طی ۱۰ سال آینده “بحث را تغییر می‌دهد” و می‌تواند دادگاه‌های سراسر جهان را تحت تأثیر قرار دهد. این امر روشن می‌کند که مسئولیت فعالیت صنعت به عهده آنها است. و برای برداشتن گام‌های موثرتر آنها را مجبور به پاسخگویی کرد.

 

حقوق بشر مبنای پرونده شل

 

اساس این پرونده که توسط مبارزان آب و هوایی هلندی در Milieudefensie به دادگاه برده شده بود، ریشه در هنجارهایی داشت که از عناصر قانون حقوق بشر و اصول راهنمای سازمان ملل گرفته شده است. که “تقریباً کاربرد جهانی” دارند. می‌توانند در مواردی علیه سایر آلاینده‌های اصلی مورد استفاده قرار گیرند. “ما شاهد همگرایی موضوعات هستیم زیرا در واقع، مسائل آب و هوایی مسائل حقوق بشر هستند. من دلیلی نمی‌بینم که چرا این [استدلال‌ها] در جای دیگر تکرار نمی‌شوند. ”

تقاضای تجدیدنظرخواهی شل

 

شل که حکم را  “ناامیدکننده” خوانده گفته تجدیدنظرخواهی خواهد کرد. حکم دادگاه از شل میخواهد که شرکت را برای مطابقت با اهداف انتشار که در توافق نامه آب و هوای پاریس تعیین شده است، مطابقت دهد. این تصمیم می تواند منجر به سال‌ها نزاع حقوقی شود و خدشه‌ای جدی به شهرت شل وارد کند.

اگر آنها واقعاً اعتقاد دارند که استراتژی آنها با توافقنامه پاریس همسو است، بنابراین رعایت خواسته‌های دادگاه مشکلی نخواهد داشت. ” “بنابراین تصمیم شل برای تجدید نظر خواهی قابل سازش نیست. در آن دروغ نهفته است. ”

 

حکم دادگاه مبنی بر کاهش تولید شل

 

به گفته تحلیلگران صنعت نفت، این حکم دادگاه شركت را مجبور خواهد كرد كه روزانه حداقل یك میلیون بشكه نفت و گاز از تولید سوخت فسیلی خود كاهش دهد. هزینه آن چندین میلیارد دلار در سال خواهد بود.

بیرج برخاتاریا، تحلیلگر RBC Capital، می‌گوید: “به بیان ساده، این تغییر تهاجمی پیامدهای قابل توجهی در گردش پول برای شل خواهد داشت.” وی تخمین می‌زند که کاهش شدید تولید سوخت فسیلی ممکن است سالانه ۶ میلیارد دلار برای شل هزینه داشته باشد.

تغییرات در اکسون موبیل و شورون

 

سهامداران اکسون، از غول‌های سرمایه‌گذاری BlackRock و Vanguard، به برکناری حداقل دو نفر از اعضای هیئت مدیره غول نفتی رای دادند. این رای به نفع نامزدهای مطرح شده دو نفر از افراد فعال محیطزیست بوده است.

در شورون، بیش از ۶۰ درصد سرمایه‌گذاران به تصویب قطعنامه‌ای از طرف گروه مبارزات انتخاباتی هلند رأی دادند. تا این شرکت را مجبور به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کند.

الی کسارگود-استاوب، مدیر اجرایی Majority Action، یک گروه سهامداران، گفت “برای اولین بار در تاریخ، سهامداران دیوارهای محافظت از هیئت مدیره‌های بی پروا را شکسته اند”.

در میان بزرگترین سرمایه‌گذاران آنهایی که در صنعت سوخت‌های فسیلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نگرانی بسیار بیشتری نسبت به تخریب محیط زیست دارند. اما آنها انتظار دارند که مدیران موضع دفاعی در برابر خطرات دنیای سبزتر بگیرند. این به معنای سرمایه‌‌گذاری در فناوری‌های سبز آینده است.

 

اثر حکم دادگاه بر انتشار گازهای گلخانه‌ای

 

چند روز پس از دادگاه صنعت نفت “چهارشنبه سیاه”، آژانس رتبه‌بندی اعتباری مودی هشدار داد که خطر اعتباری تولیدکنندگان عمده نفت افزایش یافته است. همگرایی ریسک مالی با نگرانی‌های دیرینه فعالان آب و هوایی می‌تواند نکته مهمی در برابر عوام فریب‌ها باشد.

کارشناسان صنعت نفت هشدار داده‌اند که وادار کردن شل به قطع تولید سوخت‌های فسیلی موثر نیست. چرا که شل به سادگی بشکه‌های نفت خود را به شرکت‌های کوچکتر یا شرکت‌های خصوصی نفتی یا غول‌های نفتی بزرگتر دولتی منتقل می‌کند. بنابراین تأثیر کمی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد.

 

تغییر جریان سرمایه‌گذاری

 

مایک تابین، محقق در اندیشکده مالی Carbon Tracker ، می‌گوید: این نگرانی در مورد تأمین بودجه بخش سوخت‌های فسیلی است. فشار فعالان اقلیمی بر بانک‌هایی که این پروژه‌ها را تأمین مالی می‌کنند، تحمیل خواهد شد. همینطور این فشارها توسط بیمه‌هایی که ریسک را می‌پذیرند احساس خواهند شد.

کافین می‌گوید، جریان سرمایه زمانی از سوخت‌های فسیلی به سمت سرمایه‌گذاری‌های پایدار خواهد رفت.  این حکم ممکن است به تسریع در مسیر اجتناب‌ناپذیر کاهش تقاضای نفت و کاهش قیمت‌های بازار کمک کند. نتیجتا می‌تواند کشورهای تولیدکننده نفت را مجبور به تجدید نظر در سرمایه‌گذاری‌های دولتی خود کند.

برای مبارزان قدیمی از جمله Teulings، پیامدهای پیچیده پیروزی‌های هفته گذشته در آب و هوا فرصتی نادر برای خوش‌بینی فراهم می‌کند.

هر کسی که به آب و هوا اهمیت می دهد در زمان‌هایی وحشت، ناامیدی و درماندگی را احساس کرده است. این حکم چراغ امید است. ” “شاید این بزرگترین تأثیر باشد. فراتر از تأثیر قانونی و تأثیر ملموس بر انتشار کربن، این حکم امیدوار کننده است. این همان چیزی است که ما منتظر آن بوده‌ایم. ”

برای مطالعه بیشتر درمورد مسایل محیط زیستی میتوانید اینجا را کلیک کنید.

منبع: روزنامه گاردین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.