وب سایت رسمی گروه بین المللی 10Points

آموزش علم پتروشیمی

من صمد كارگر با تجربه ٢٥ ساله در شيمی و پتروشيمی به شما ياد ميدهم چگونه با استفاده از اين صنعت پول ساز، ثروتمند و روياهاتون رو بسازين.​

قطع برق و پنج دلیل آن توسط وزیر نیرو اعلام شد

قطع برق و پنج دلیل آن توسط وزیر نیرو اعلام شد

پنج دلیل خاموشی‌های زودهنگام توسط وزیر نیرو اعلام شد

 

این روزها یکی از مقصران عمده قطع برق در کشور استخراج‌کنندگان رمزارزها اعلام شده‌اند. استخراج هر بیت‌کوین طبق اعلام وزیر نیرو ۳۰۰مگاوات‌ساعت ‌برق مصرف می‌کند. این رقم برابر با ۱۲۰۰ ماه برق مصرفی یک خانواده است. طبق آمار برای استخراج یک بیت‌کوین برق ۱۲۰۰ مشترک خانگی صرف می‌شود. رضا اردکانیان، وزیر نیرو همچنین قطعی‌ اخیر برق را تحت تاثیر شرایط کلی اقتصاد کشور می‌داند. وی گفت: «از مردم صمیمانه بابت همه مضیقه‌ها عذرخواهی می‌کنم.». از صحبت‌های اردکانیان مشخص است که راندمان نیروگاه‌ها، استخراج رمزارزها، کاهش بارندگی‌ها، گرمای هوا و تعمیرات نیروگاهی‌ منجر به کمبود برق در روزهای اخیر شده است.

واقعی نبودن بهای حامل‌های انرژی در کشور

 

ولی بحث اساسی دیگری که کمتر به آن اشاره شده، اسراف در مصرف و کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق در نتیجه‌ی واقعی‌نبودن بهای حامل‌های انرژی است. وضعیت برق در کشور به نطقه‌ای رسیده که با هرگونه مدیریت مصرف هم نمی‌توان تقاضای کنونی را پاسخ داد. و علت آن غیرواقعی بودن قیمت و همچنین فرسودگی شبکه و تجهیزات است. عقیده کارشناسان بر این است که لازم است تا دولت بهای برق را به‌تدریج طی برنامه زمان‌بندی شده و به‌صورت سیستمی، واقعی کند. ولی تخصیص یارانه به مصرف حامل‌های انرژی، باعث شد مصرف‌کنندگان بهای واقعی تا‌‌مین و تولید را نپردازند و عادت به بهای غیرواقعی کنند.

 

عدم تمایل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

 

تدریجا شاهد اختلاف فاحش بهای انرژی در کشور با قیمت‌های جهانی  بودیم. همین امر انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی را گرفت. هم‌اکنون رشد مصرف بیشتر از رشد توسعه نیروگاه‌های کشور است. چنین عواملی به علاوه موارد دیگر مثل افت تولید نیروگاه‌های آبی، افت بارندگی، معضلات فنی شبکه مانند فرسودگی‌ بر مسائل صنعت برق افزوده است. مساله رمزارزها هم اخیرا بر مشکلات قبلی اضافه کرده است.

 

دلایل کاهش ظرفیت نیروگاه‌ها در تابستان

 

اردکانیان در آیین افتتاح هفت پروژه صنعت آب در سه استا‌ن، ظرفیت نامی نیروگاه‌های ایران را ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات اعلام نمود. وی افزود: از این مقدار ظرفیت نامی، بخش برقابی ۱۲ هزار مگاوات را شامل می‌شود. برق حرارتی، تجدیدپذیر‌ها و برق هسته‌ای نیز ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات را تشکیل می‌دهند. کلا، سعی بر آن داریم و رویکردی را برای تامین پایدار تا‌‌مین آب و برق کشور طراحی کرده‌ایم.

مطابق گفته‌های وزیر نیرو، بهره نیروگاه‌های غیرآبی تحت تاثیر دما و ارتفاع است. یعنی هر ۱۰۰متر ارتفاع سبب می‌شود از راندمان یک درصد کم شود. و ۷‌دهم درصد از راندمان نیروگاه به ازای هر‌ یک درجه زیاد شدن دما که البته از ۱۵درجه بالاتر رود می‌کاهد. بنابراین در تا‌‌بستا‌ن می‌توان گفت ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل‌استفاده عملیاتی به‌جز نیروگاه‌های برق‌آبی داریم. و مجموع توان تولید کشور ۶۰ هزار مگاوات  در بهترین شرایط است.

پیش‌بینی مشترکان جدید و افزایش ظرفیت نیروگاه ها

 

وزیر نیرو به این موضوع اشاره کرد که امکان داشت برای تا‌‌بستا‌ن امسال براساس ظرفیت تولید ۶۰ هزار مگاواتی برنامه‌ریزی کنیم. وی ادامه داد: بدلیل کاهش  ۵۵ درصدی بارش، سه‌هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید عملیاتی نیروگاه‌های برق آبی از دست رفت.

این وزیر گفت یک‌میلیون مشترک جدید به صنعت برق ایران طی سال گذشته اضافه شده است. اردکانیان در ادامه گفت: پیش‌بینی شده تا‌‌ دو‌هزار مگاوات ظرفیت برای این رشد تعداد مشترکان  اختصاص داده شود. در سال ۹۹ در همین جهت، دو هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار شد. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که علی‌رغم ظرفیت جدید دلیل قطعی‌ اخیر چیست؟ باید در توضیح آن گفت گرمای زودرس دلیل قسمتی از این قطعی‌ است. امسال در فروردین‌ میانگین افزایش ۵ درجه و در اردیبهشت ماه شاهد افزایش ۳ درجه‌ای دما را شاهد بوده‌ایم. این مساله به دلیل شروع زود هنگام استفاده از دستگاه‌های سرمایشی بر توان خروجی نیروگاه‌ها اثر می‌گذارد.

مصرف برق مزارع رمزارز

 

اردکانیان بر اینکه اعداد متفاوتی برای مقدار مصرف مزارع استخراج‌ رمز‌ارز  ارائه می‌شود اشاره کرد. وی همچنین به مصوبه‌ی دولت در این زمینه اشاره کرد که متقاضیان با روجوع به آن می‌توانند از پروسه فعالیت در این حوزه آگاه شوند. وزیر نیرو افزود: کسانی که تمایل به فعالیت در این زمینه دارند باید مجوزهای لازم را از وزارت صمت دریافت کنند. همچنین لازم است از وزارت نیرو برای انشعاب برق مجوز دریافت کنند. تا امروز مجوز برای ۳۰۰ مگاوات برق در این زمینه صدور مجوز انجام شده است. با همکاری وزارت ارتباطات و مطالعاتی که در حوزه دیتا‌ و استخراج رمزارز انجام شده و منشأ مکان مزارع تعیین شده است.

طبق گفته وزیر نیرو، ده درصد از مجموع مصرف برق در استخراج رمزارزها به ایران تعلق دارد. این مقدار با افزایش مصرف روزانه و زیاد شدن مشترکان جدید تقریبا به دو هزار مگاوات رسیده است. این مقدار ۳۲۱ مگاوات آن دارای مجوز هستند. خبرهای بیشتر پیرامون این موضوع را می توانید اینجا بخوانید.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.