نیروی کار و تبعیض جنسیتی در ژاپن
تنها 6 درصد صندلیهای هیئت مدیره در شرکتهای ژاپنی در اختیار زنان است. پس از سالها وعدههای عملی نشده، شرکتها اکنون در داخل و خارج از کشور تحت فشار هستند تا به زنان فرصت برابر بدهند.
نائومی کوشی در ماه ژوئن به عنوان هیئت مدیره یکی از بزرگترین شرکتهای مخابراتی ژاپن انتخاب شد. او یکی از معدود زنانی در این کشور است که به بالاترین سطح شرکت رسید.
اکنون او، می خواهد دیگران را با خود همراه کند.
خانم کوشی، شریک در شرکت حقوقی Miura & Partners، در مصاحبه اخیر خود گفت: “در ژاپن در حال حاضر، در اکثر شرکتها، فقط پیرمردها تصمیم میگیرند.” وی گفت: “اگر ما آرای زنان بیشتری در هیئت مدیره داشته باشیم، میتوانیم شرکتهای خود را تغییر دهیم.”
فشار بر شرکتهای ژاپنی به جهت ارتقای جایگاه زنان
شرکتهای ژاپنی هم در داخل و هم در خارج از کشور تحت فشار فزایندهای قرار دارند تا زنان بیشتری را به رتبههای بالاتری ارتقا دهند. سال آینده، بورس توکیو قوانین جدیدی را تصویب میکند که شرکتهای فهرست شده در رده بالای خود را وادار میکند تا برای تضمین تنوع، از جمله ارتقاء زنان، گام بردارند. حرکتی که آن را با سایر بازارهای عمده سهام هماهنگ میکند. در این ماه، Nasdaq موافقت ایالات متحده را برای یک سیاست مشابه، هرچند گستردهتر را، دریافت کرد.
تلاشها در ژاپن به منظور غلبه بر دهها سال وعده رهبران سیاسی و تجاری برای افزایش فرصتها برای زنان ژاپنی است. که با برخی از شدیدترین نابرابریها در کشورهای توسعه یافته روبرو هستند. آنها کمتر به عنوان کارمند تمام وقت استخدام میشوند و به طور متوسط تقریبا 44 درصد کمتر از مردان درآمد دارند. بسیاری پس از بچهدار شدن شغل خود را ترک میکنند. و جبران زمان از دست رفته تحت سیستم مردسالار ژاپن تقریباً غیرممکن است.
آموزش زنان برای پستهای مدیریتی و هیئت مدیره
با این محدودیتها، شرکتهای ژاپنی غالباً شکایت میکنند که نمیتوانند به اندازه کافی نامزدهای زن واجد شرایط پیدا کنند. تا هیئت مدیره خود را پر کنند. بر اساس آمارهای دولتی، تنها 6 درصد مدیران شرکتهای فهرست شده در ژاپن زن هستند. در حالی که این میزان در بین 500 شرکت Fortune در ایالات متحده حدود یک چهارم است.
خانم کوشی و همکارش، Kaoru Matsuzawa، معتقدند که اکنون زمان تغییر فرا رسیده است. امسال OnBoard ، شرکتی را با هدف آموزش صدها زن برای پستهای هیئت مدیره و مطابقت آنها با شرکتها راه اندازی کرده است.
از آنجا که تغییر استانداردهای حاکمیت شرکتی به تنوع بیشتری در هیئت مدیره و همچنین مدیران خارجی بیشتر نیاز دارد، جایگاههایی باز میشود که شرکت خانم کوشی میتواند آنها را پر کند.
با این وجود، ژاپن راه زیادی برای جبران تعهدات ناتمام خود دارد. در سال 2003، دولت ژاپن اعلام کرد که تا سال 2020 زنان 30 درصد از تمام پستهای مدیریتی را که معادل نایب رئیس شرکت و بالاتر است، تصاحب خواهند کرد. موعد این تعهد سر رسید اما شینزو آبه ، پس از نخست وزیری در سال 2012 ، به طور برجسته آن را به عنوان بخشی از یک برنامه اقتصادی که به گفته وی باعث “درخشش زنان” میشود، احیا کرد.
آمارها نشان میدهد: ژاپن به سختی عربستان را پشتسر میگذارد
سال 2020 آمد و رفت و ژاپن در حالی که پیشرفتهایی داشته است، هنوز به نصف راه خود نرسیده است. بر اساس دادههای سازمان بین المللی کار، ژاپن با داشتن بیش از 13 درصد مشاغل مدیریتی توسط زنان، عربستان را به سختی پشت سر میگذارد. دولت 10 سال دیگر به خود مهلت داد و قول داد تا پایان سال 2030 به این هدف برسد.
بزرگترین لابی تجاری ژاپن، Keidanren، نیز به آن ملحق شد. در ماه نوامبر، استراتژی رشد برای کشور منتشر شد. که در آن اشاره شده که “با توجه به نسبت جمعیت مرد به زن، درصد پستهای رهبری نتیجهگیری طبیعی برای زنان خواهد بود. »
با این حال، شرکتهای ژاپنی هنوز آمادگی چنین گام جسورانهای را ندارند. در عوض، از شرکتها خواسته شده تا تلاشهای خود را برای رسیدن به هدف 30 درصدی تا پایان دهه، مطابق با برنامه دولت، تمدید کنند.
نابرابرهای جنسیتی و سلسله مراتبی در ژاپن: وضعیت بدتر شده
چنین نابرابریهایی طول سلسله مراتب نیروی کار را در بر میگیرد. در سال 2019، بیش از 44 درصد از زنان در مشاغل نیمه وقت یا موقت کار میکردند، در حالی که کمتر از 12 درصد مردان بودند. وقتی ویروس کرونا ژاپن را در وضعیت اضطراری قرار داد در ماه مه 2020، زنان اولین کسانی بودند که شغل خود را از دست دادند.
با برخی اقدامات، وضعیت زنان ژاپنی در سالهای اخیر بدتر شده است. در ماه مارس گزارشی در مورد نابرابری جنسیتی توسط مجمع جهانی اقتصاد، ژاپن را از بین 156 کشور در رتبه 120 قرار داد. درحالیکه در سال 2015، رتبه 101 را کسب کرده بود.
ساکی فوکوشیما با پیوستن به هیئت مدیره شرکت شیمیایی و لوازم آرایشی Kao در سال 2002 یکی از اولین زنان ژاپنی شد که مدیر یک شرکت بزرگ داخلی شد. از آن زمان، او در هیئت مدیره نزدیک به دهها شرکت دیگر، از جمله سونی و بریجستون بوده است.
برای رسیدن به این نقطه، او ابتدا باید به ایالات متحده میرفت و مدرک خود را در دانشگاههای هاروارد و استنفورد اخذ میکرد. سپس به سمت هیئت مدیره در شرکت مشاوره آمریکایی Korn Ferry انتخاب شد.
او میگوید: “من یکی از معدود زنانی بودم که در هیئت مدیره یک شرکت آمریکایی خدمت کرده بودم. و این مزیت برای من محسوب میشد.” با این وجود، “من مطمئن هستم که جنسیت من یکی از دلایل اصلی بود که برخی از شرکتها از من خواستند تا به هیئت مدیره آنها بپیوندم.”
خانم فوکوشیما گفت که از پیشرفت کند شرکتهای ژاپنی در افزودن زنان به رهبری خود ناامید شده است. به ویژه با توجه به فراوانی نامزدهای خوب.
یک تجربه موفق
خانم کوشی، وکیل و عضو هیئت مدیره، گفت که او اولین بار در سال 2000، هنگامی که از کالج فارغالتحصیل شد، نابرابری را در جامعه ژاپن درک کرد. اقتصاد ژاپن در رکود عمیقی قرار داشت و افراد استخدام کننده اکثراً مردها را استخدام میکردند.
با این حال، او موفق شد در یک شرکت حقوقی ژاپنی موقعیتی پیدا کند. تحت تأثیر عملکرد او، او را به دانشکده حقوق هاروارد فرستادند تا مدارک تحصیلی خود را اخذ کند. و بعداً به یک شرکت در نیویورک اعزام شد.
در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 2008، او تحت تأثیر فعالیتهای سیاسی جوانان قرار گرفت، چیزی که در ژاپن نسبتاً نادر است. او تصمیم گرفت برای بهبود شرایط برای زنان به خانه بازگردد و کار کند.
در سال 2011، در سن 36 سالگی، او جوانترین شهردار زن در ژاپن شد. و به عنوان رهبری شهر خود، اوتسو، مرکز استان شیگا در غرب ژاپن انتخاب شد. وی در ادامه دهها مهد کودک در شهر ساخت. و گزینههای بیشتری را برای مراقبت از کودک برای زنانی که مجبور به انتخاب بین کار و ماندن در خانه با خانواده بودند، فراهم کرد.
خانم کوشی پس از پایان دوره دوم شهرداری به وکالت بازگشت. هنگامی که صدها زن برای شرکت در سمیناری مبنی بر مدیرعامل شدن ثبت نام کردند، او و خانم ماتسوزاوا – که در شرکتهای حقوقی و دولت کار کرده و در دو هیئت مدیره شرکت فعالیت میکردند – تصمیم گرفتند که شرکت خود را راهاندازی کنند. خانم کوشی در هیئت مدیره دو شرکت از جمله شرکت تابعه مخابراتی گروه سافت بانک فعالیت میکند.
هیئت مدیرههای سوری
فشارهای فزاینده برای انتصاب مدیران زن فرصتی را برای شرکت خانم کوشی ایجاد کرده است.
علاوه بر تأکید جدید بورس اوراق بهادار توکیو، گلدمن ساکس در سال 2020 اعلام کرد و به سایر شرکتهای سرمایهگذاری که سیاستهای مشابه را اتخاذ کرده اند پیوسته است. سیاست جهانی که علیه رأیگیری برای هر هیئت مدیرهای است که حداقل یک نامزد زن را شامل نمیشود.
در حالی که حرکت گلدمن تأثیر عملی چندانی بر نتایج آرا نداشته است، شرکتها فقط با این مساله به عنوان یک مشکل برخورد میکنند.
“اکثر شرکتها پذیرنده هستند. آنها میدانند که این یک مسئله است و امیدوارند طی یکی دو سال آینده این مشکل را حل کنند.
به گفته وی ، در ماه ژوئن امسال، هنگامی که اکثر شرکتهای ژاپنی جلسات سالانه خود را برگزار کردند ، گلدمن 20 درصد کمتر از سال 2020 رای اعتراضی به خود اختصاص داد.
با این حال، خانم کوشی گفت، هنوز مشخص نیست که آیا شرکتهایی که مدیران زن جدیدی را به کار میگیرند متعهد به تغییر هستند. یا به سادگی سعی در دستیابی به سهمیه دارند.
او گفت که برخی از شرکتها “فقط مدیران زن دارند زیرا بورس توکیو و دولت ژاپن چنین گفتهاند.”
وی افزود که آنها میدانند که به زنان نیاز دارند. اما ” نمی خواهند زنان به بازیگران اصلی تبدیل شوند.”
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: نیویورک تایمز