نفت سفید مصنوعی؛ سوخت پاک جت کمک به کاهش ردپای کربن در هوانوردی
سازمان غیرانتفاعی آلمانی Atmosfair روز دوشنبه، 4 اکتبر، از اولین کارخانه تجاری جهان برای تولید نفت سفید مصنوعی، سوخت پاک جت جایگزین سازگار با محیط زیست، را رونمایی کرد.
بر اساس گزارش ABC News در مورد رونمایی از این کارخانه، صنعت هوانوردی در حال حاضر تقریباً 2.5 درصد از انتشار CO2 در سراسر جهان را دربرمیگیرد. و در تلاش است تا ردپای کربن خود را کاهش دهد.
سوخت پاک جت با انتشار صفر
نفت سفید مصنوعی نوعی سوخت الکترونیکی است که میتواند بدون نیاز به تغییرات ساختاری گسترده در هواپیماهای موجود، جایگزین سوختهای فسیلی شود. وزیر محیط زیست آلمان، سونیا شولزه، در مراسم افتتاح کارخانه جدید گفت: “دوران سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی به پایان خود نزدیک میشود.” “در عین حال، هیچکس نباید رویای پرواز را قربانی کند.
به همین دلیل است که ما به جایگزینی برای نفت سفید معمولی و آسیبرسان به آب و هوا نیاز داریم.”
تأسیسات جدید واقع در ورلت آلمان، از آب و برق چهار مزرعه بادی مجاور برای تولید هیدروژن استفاده میکند. هیدروژن با دیاکسیدکربن – که بخشی از آن مستقیماً از هوا گرفته میشود. – ترکیب شده و نفت خام تولید میکند. و سپس به سوخت جت تصفیه میشود. سوزاندن نفت سفید مصنوعی انتشار کربن خنثی دارد و سوخت پاک جت تلقی میشود.
اثبات امکان سنجی سوختهای الکترونیکی
شرکتهایی مانند هواپیمای مافوق صوت Boom Supersonic متعهد شدهاند ناوگان هواپیماهای آینده خود را با سوختهای جایگزین 100 درصد پایدار اداره کنند. در حالی که انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی (یاتا) تعهد خود را در این هفته اعلام کرده است. که تا سال 2050 به میزان خالص انتشار گاز کربن برسد.
تأسیسات جدید Atmosfair برای نشان دادن امکان اقتصادی و تکنولوژیکی نفت سفید مصنوعی ساخته شد. از سال آینده، تنها هشت بشکه در روز یا 336 گالن سوخت جت تولید خواهد کرد. به این معنی که سه هفته طول میکشد تا یک هواپیمای مسافربری کوچک پر شود. با این حال ، این سازمان سوخت پاک الکترونیکی را به شرکت هواپیمایی لوفت هانزا آلمانی میفروشد.
و با برنامهریزیهای انجام شده، امیدوار است تولید خود را در سالهای آینده افزایش دهد. اگرچه نفت سفید مصنوعی گرانتر از سوخت سنتی جت است. اما در ابتدا Atmosfair معتقد است که میتواند قیمت را پایین بیاورد. و افزایش قیمت سوختهای فسیلی به دلیل مالیات بر کربن، سوخت الکترونیکی آن را به طور فزایندهای رقابتیتر میکند. در آینده نزدیک، مزارع بادی و فناوری جذب کربن ممکن است با یکدیگر ترکیب شوند. و سفرهای هوایی را برای محیط زیست بسیار پایدارتر کنند.
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: interesting engineering