وب سایت رسمی گروه بین المللی 10Points

آموزش علم پتروشیمی

من صمد كارگر با تجربه ٢٥ ساله در شيمی و پتروشيمی به شما ياد ميدهم چگونه با استفاده از اين صنعت پول ساز، ثروتمند و روياهاتون رو بسازين.​

فیوژن؛ پروژه‌‌ی انرژی پاک در MIT با پشتیبانی بیل گیتس

فیوژن؛ پروژه‌‌ی انرژی پاک در MIT با پشتیبانی بیل گیتس

اعلام موفقیت بخش مهمی از آزمایشات

فیوژن با آزمایش موفقیت‌آمیز یک فناوری کلیدی یک گام مهم در حرکت خود از آزمایشگاه به سمت تجاری شدن برداشت. این فناوری شامل یک آهنربای بسیار قدرتمند است که از انرژی بسیار کمی برای تولید انرژی پاک استفاده می‌کند.

مرک همجوشی مشترک (CFS) و مرکز علوم و همجوشی پلاسما موسسه فناوری ماساچوست (PSFC) روز چهارشنبه اعلام کردند که این آزمایش را روز یکشنبه ساعت 6 صبح در مرکز MIT Plasma Science and Fusion Center در کمبریج، ماساچوست به پایان رساندند.
در این آزمایش، میدان مغناطیسی آهنربا به 20 تسلا رسید. برای مقایسه، 20 تسلا 12 برابر بیشتر از میدان مغناطیسی MRI سنتی یا اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی است.
دنیس وایت، مدیر PSFC MIT و یکی از بنیانگذاران MIT در تماس کنفرانسی با خبرنگاران در روز چهارشنبه گفت: این دستگاه در حالی که تنها 30 وات انرژی مصرف می‌کرد.- چند برابر کمتر از آهنربای رسانای مس سنتی که قبلاً MIT آزمایش کرده بود، که 200 میلیون وات استفاده می‌کرد، این کار را انجام داد. CFS.

همجوشی هسته‌ای واکنشی است که به خورشید و ستارگان قدرت می‌دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دو هسته کوچکتر و سبک‌تر با هم ادغام شده. و یک هسته سنگین‌تر را تشکیل می‌دهند و انرژی آزاد می‌کنند.

منبع نامحدود انرژی پاک

اگر بتوان همجوشی هسته‌ای را روی زمین انجام داد، منبع نامحدودی از انرژی پاک تأمین خواهد شد. این منبع بدون تولید ضایعات شکافت هسته‌ای، که می‌تواند برای هزاران سال رادیواکتیو باقی بماند، خواهد بود.

در دستگاه همجوشی دونات شکل، به نام توکامک، آهنرباها پلاسمای سوزان را نگه می‌دارند. و عایق می‌کنند تا واکنش‌های همجوشی هسته‌ای رخ دهد.
آهن ربای جدید CFS و MIT به اندازه کافی قوی است تا تیم بتواند با این آهنربا یک دستگاه همجوشی بسازد. آنها قادر خواهند بود با این روش به “انرژی خالص” برسد. به این معنی که دستگاه همجوشی انرژی بیشتری تولید می‌کند.

تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته است به همجوشی انرژی خالص دست یابد. تا امروز تمام انرژی ایجاد شده توسط واکنش‌های همجوشی در شروع و حفظ واکنش از بین رفته است.

اندرو هلند ، مدیر اجرایی انجمن صنایع تلفیقی ، به CNBC گفت: “هیچ کس-هیچ شرکت، دانشگاه، آزمایشگاه ملی یا دولت-تا به امروز به هدف تجزیه نهایی نرسیده است.”

یک گام نزدیک‌تر به انرژی پاک هم‌جوشی به شکل تجاری

دانشمندان و مهندسان CFS و MIT’s PSFC گفتند که عملکرد موفق فن‌آوری آهنربای جدید آنها گامی کلیدی در توسعه تکنولوژیکی همجوشی تجاری است.

وایت می‌گوید: “این آهن ربا مسیر علم هم‌جوشی و انرژی پاک را تغییر می‌دهد. ما فکر می‌کنیم در نهایت چشم انداز انرژی جهان را دگرگون خواهد کرد”.

عملکرد این آهنربا به آقای هلند اطمینان می‌دهد که CFS و MFC’s PSFC قادر خواهند بود به هدف تجاری‌سازی برسند. آقای هلند به CNBC گفت: “این یک معامله بزرگ است.” “این تبلیغات نیست. این واقعیت است. هلند گفت: با پیشرفت‌هایی در سراسر صنعت هم‌جوشی، ما شاهد ایجاد یک منبع انرژی پاک، جدید، پایدار و همیشه در دسترس هستیم.

برای ساخت آهنرباهایی که می‌توانند در آزمایش خود به 20 تسلا برسند، CFS و MIT از ابررساناهای با دمای بالا استفاده کردند. وایت می‌گوید: “مقیاس و عملکرد این آهنربا شبیه یک آهنربای غیر ابررسانا است که در آزمایش MIT استفاده شد. و آزمایشات آن را پنج سال پیش به پایان رساند.” اما “تفاوت در مصرف انرژی بسیار خیره کننده است.”

سرمایه‌گذاران طرح

آزمایش CSF پیش درآمد است. بیش از 250 میلیون دلار از تعداد انگشت شماری از سرمایه‌گذاران، از جمله Breakthrough Energy Ventures ، صندوق سرمایه‌گذاری پایداری برجسته که بیل گیتس، جف بزوس، ریچارد برانسون و ری دالیو را به عنوان حامیان مالی خود جمع آوری کرده است.

این تیم‌ها گفتند که آهنربای ابررسانای با دمای بالا که روز یکشنبه نشان داده شد، در دستگاه هم‌جوشی آزمایشی خود به نام SPARC که در حال ساخت در ماساچوست است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه برای فراهم کردن دادن انرژی خالص حاصل از هم‌جوشی تا سال 2025 در راه است.

اولین نیروگاه تلفیقی آن که ARC نامیده می‌شود، قرار است تا اوایل سال 2030 وارد شبکه شود.
باب مومگارد، مدیرعامل CFS ، گفت: “SPARC یک سیستم تجاری نیست.”

مومگارد گفت تفاوت بین SPARC و ARC “قابلیت اطمینان و طول عمر” است. مومگارد گفت: ابتدا یک هواپیمای آزمایشی و سپس هواپیمای مسافربری می‌سازید.

مومگارد ادامه داد: “SPARC” توانایی انجام بیشتر کارهایی را که هواپیمای مسافربری انجام می‌دهد را درد. اما نه همه آنها را. “این کار را به شکلی انعطاف‌پذیر انجام می‌دهد. که می‌توانیم آن را امتحان کنیم. می‌توانیم آن را باز کنیم و آن را تعمیر کنیم …”
برای خبرهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
منبع: CNBC

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.